لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

فلسطینی‌ها به کنوانسیون ژنو پیوستند


ریاض منصور پیشتر اعلام کرده بود که این تشکیلات برای پیوستن به ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی رسما اقدام کرده است.
ریاض منصور پیشتر اعلام کرده بود که این تشکیلات برای پیوستن به ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی رسما اقدام کرده است.
به دنبال موافقت سازمان ملل با پیوستن فلسطینی‌ها به ۱۳ کنوانسیون این سازمان٬ سوییس نیز روز جمعه اعلام کرد که با درخواست فلسطینیان برای پیوستن به کنوانسیون ژنو موافقت شده است.

به گزارش آسوشتیدپرس٬ ۲۵ سال پس از نخستین درخواست فلسطینیان برای پیوستن به کنوانیسون ژنو٬ دولت سوییس روز جمعه٬ ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که با این درخواست موافقت شده است و افزود «کشور فلسطین» از ۱۳ فروردین‌ماه به این کنوانسیون ملحق شده است.

کنوانسیون ژنو، مجموعه‌ای از پیمان‌نامه‌های بین‌المللی است شامل قواعد جهانی جنگ و مناطق اشغال شده. یکی از این‌موارد٬ ممنوعیت سکونت گزیدن شهروندان یک کشور در سرزمین‌های اشغالی است.

اسرائیل ضمن اعتراض به پذیرفته شدن عضویت فلسطینی‌ها در کنوانسیون ژنو٬ می‌گوید که این قانون برای کرانه غربی و غزه صدق نمی‌کند زیرا این مناطق از سال ۱۹۶۷ دیگر تحت حاکمیت اردن و مصر نیستند و فلسطینی‌ها نیز کشوری ندارند تا بخواهند این مناطق را بخشی از آن بدانند.

خبر پیوستن فلسطینی‌ها به کنوانسیون ژنو در حالی اعلام شده است که روز پنجشنبه٬ ۲۱ فروردین ماه نیز دبیرکل سازمان ملل با پیوستن فلسطینی‌ها به ۱۳ کنوانسیون این سازمان موافقت کرد.

ریاض منصور٬ نماینده تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل ۱۹ فروردین‌ماه اعلام کرده بود که این تشکیلات از ۱۲ اردیبهشت‌ماه به عضویت ۱۳ کنوانسیون سازمان ملل در می‌آید.

به دنبال نادیده‌گرفته شدن ضرب‌الاجل ۱۱ فروردین‌ماه برای آزادی زندانیان سیاسی از سوی اسرائیل٬ مقام‌های فلسطینی به طور رسمی برای پیوستن به ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی- ۱۳ کنوانیسون سازمان ملل٬ کنوانسیون ژنو و و کنوانسیون لاهه درباره قوانین جنگی- اقدام کرد.

اسرائیل در مقابل در اعتراض به این اقدام تشکیلات خودگردان فلسطینی٬ برنامه آزادی زندانیان فلسطینی را به حال تعلیق در آورد و این در حالی است که فلسطینی‌ها می‌گویند در صورت تاکید اسرائیل بر در پی گرفتن چنین اقداماتی٬ آماده‌اند تا درخواست‌های بیشتری را برای پیوستن به آژانس‌ها٬ پیمان‌ها و کنوانسیون‌های دیگر سازمان ملل ارائه کنند.
XS
SM
MD
LG