لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

آمریکا همه‌پرسی در شرق اوکراین را «جعلی» دانست


جن ساکی٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
جن ساکی٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
آمریکا روز سه‌شنبه تلاش‌های جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین برای سازماندهی همه‌پرسی در این منطقه را محکوم کرده و این همه‌پرسی را «جعلی» دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جِن ساکی٬ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه٬ ۱۵ اردیبهشت‌٬ گفت: «ایالات متحده با نگرانی تلاش‌های جدایی طلبان حامی روسیه در دونِتسک و لوهانسک برای سازماندهی یک همه‌پرسی جعلی بر سر استقلال این مناطق را تحت نظر دارد.»

خانم ساکی این تلاش‌ها را با همه پرسی در شبه جزیره کریمه مقایسه کرده و افزود: «راهکارهای در پیش گرفته شده بر سر کریمه می‌خواهد بار دیگر تکرار شود.»

دولت‌های خودخوانده «جمهوری خلق دونتسک» و «لوهانسک» اعلام کرده‌اند که قرار است ۲۱ اردیبهشت‌ماه در این مناطق بر سر استقلال از اوکراین٬ همه‌پرسی برگزار شود.

این در حالی است که قرار است چهارم خرداد در اوکراین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. کی‌یف و قدرت‌های غربی معتقدند که همه‌پرسی در لوهانسک و دونتسک از سوی روسیه و با هدف تخریب انتخابات اوکراین سازماندهی شده است.

قرار است برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین٬ «سازمان امنیت و همکاری اروپا» حدود یک هزار ناظر انتخاباتی و آمریکا نیز سه هزار ناظر انتخاباتی به اوکراین اعزام کنند.

ویکتوریا نولاند٬‌ دستیار وزیر خارجه آمریکا این انتخابات را از لحاظ تعدد احزاب «کثرت‌گراترین» انتخابات در اوکراین و روسیه دانسته است.

وی با این‌حال نسبت به میزان مشارکت مناطق شرقی اوکراین ابراز نگرانی کرده و گفته است که با توجه به تنش‌های شرق اوکراین مشخص نیست مردم این منطقه تا چه اندازه شانس شرکت در انتخابات را داشته باشند.

مناطق شرقی اوکراین در چند روز گذشته شاهد تنش‌های گسترده‌ای بودند. به گفته خبرگزاری فرانسه در کمتر از یک هفته٬ حدود ۹۰ نفر در این مناطق کشته شده‌اند که بیشتر قربانیان از حامیان روسیه بودند.

روسیه تاکید کرده است که نفوذی بر شورشیان شرق اوکراین ندارد٬ با این حال از دو ماه پیش تا کنون حدود ۴۰ هزار نیروی نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مستقر هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه هشدار داد که اگر روسیه گام دیگری در راستای جداسازی بخش شرقی اوکراین بردارد٬ با تحریم‌های شدید ایالات متحده و اروپا مواجه خواهد شد.

آمریکا و اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی را علیه مسکو اجرایی کرده‌اند٬ تا کنون بارها در خصوص شدت یافتن این تحریم‌ها به روسیه هشدار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG