لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

لاوروف: روسیه آماده گفتگو با رهبران جدید اوکراین است


سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه
سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه
​ سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، روز دوشنبه، پنجم خرداد ماه، گفت «ما آماده گفتگو با نمايندگان کی‌یف و با پترو پوروشنکو هستيم.»

پترو پوروشنکو، میلیاردر اوکراینی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در دور نخست شده‌است. پترو پوروشنکو، صاحب مجموعه‌ای بزرگ از شرکت‌های شکلات‌سازی، گفته خواستار پايان دادن به جنگ و بازگرداندن صلح است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير خارجه روسيه افزود «همانطور که رئيس جمهور گفته است ما به انتخاب مردم اوکراين احترام می گذاريم.»

ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، پیشتر، روز جمعه ۲۳ ماه مه گفته بود، مسکو نتيجه انتخابات رياست جمهوری اوکراين را به رسميت خواهد شناخت، ولی با اين حال هشدار داده بود که تحولات اين کشور به جنگ تمام‌عيار داخلی منجر شده است.

آقای لاوروف روز دوشنبه در ادامه سخنانش گفت «مسکو خواستار گفتگويی عملگرايانه، با اوکراین است، گفتگویی که طرفین در جایگاه برابری قرار داشته و به توافقنامه های دو کشور به ویژه در مورد مسائل اقتصادی، تجاری و گازی احترام گذاشته شود.»

وی همچنین به اوکراين هشدار داد که بايد به عمليات نظامی عليه شورشيان هوادار مسکو پايان دهد.

آقای لاوروف افزود «از سرگيری عمليات نظامی عليه شورشيان هوادار مسکو اشتباه برزگی خواهد بود.»

وی همچنین خواستار «گفتگويی واقعی» بين اوکراین و شورشيان شد.

کرملين طی هفته‌های گذشته نه تنها شبه‌جزيره کريمه، بخشی از خاک اوکراين، را به فدراسيون روسيه الحاق کرده است، بلکه به‌طور گسترده از سوی غرب متهم به دخالت در اوضاع اوکراين و آشوب‌های جدايی‌طلبانه در شرق آن کشور است. آنچه روسيه، خود آن را رد کرده است.

پترو پوروشنکو نيز گفته است کی‌يف، هرگز «اشغال کريمه» را نخواهد پذيرفت.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، روز يک‌شنبه چهارم خرداد، ابراز اميدواری کرد که انتخابات اوکراين، که نتايج اوليه آن حاکی از پيروزی پترو پوروشنکو است، به متحد شدن آن کشور کمک کند.
XS
SM
MD
LG