لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

ایران توافق بر سر تاسیسات فردو و اراک را تکذیب کرد


وندی شرمن در حال گفت‌وگو با عباس عراقچی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی
وندی شرمن در حال گفت‌وگو با عباس عراقچی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی

معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به سخنان وندی شرمن هرگونه توافق بر سر راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات هسته‌ای فردو در مذاکرات با شش قدرت‌ جهانی را رد کرد. این در حالی است که معاون وزیر خارجه آمریکا سخنی از توافق با ایران بر سر این تاسیسات به میان نیاورده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس عراقچی روز پنجشنبه، نهم مرداد،گفت: «حصول هر گونه توافق درباره اراک و یا فردو تکذیب می‌شود و اصولاً هنوز هیچ توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره از جمله درباره این دو سایت به دست نیامده و اختلافات هم‌چنان باقی است».

آقای عراقچی اضافه کرد: «تنها ملاک برای جمهوری اسلامی ایران نیازهای کشور بوده و در مذاکرات تنها بر اساس نیازهای کشور تصمیم گرفته خواهد شد».

واکنش معاون وزیر امور خارجه ایران در حالی صورت گرفته است که وندی شرمن در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سخنی از توافق بر سر تاسیسات فردو و راکتور آب سنگین اراک به میان نیاورده بود.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست که روز ششم مرداد برگزار شد، خطاب به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: «می‌توانم به شما بگویم که ظرف شش ماه گذشته، پیشرفت‌های محسوسی داشتیم. ما به تبادل ایده‌ها پرداختیم، اختلافات بر سر مسائل کلیدی را کم کرده و حوزه‌هایی که نیازمند کار بیشتر هستند را مشخص کردیم. به عنوان مثال، ما گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتیم درباره اینکه چگونه باید خطرات تاسیساتی چون فردو و اراک را کاهش دهیم».

وی تاکید کرده بود: «هیچ موضوعی نادیده گرفته نشده، درباره هیچ کدام از موارد هنوز به طور نهایی تصمیم‌گیری نشده است، هیچ توافقی صورت نگرفته تا زمانی که درباره همه موارد به تفاهم برسیم و همچنان بر سر ظرفیت غنی سازی اورانیوم با ایران دچار اختلاف هستیم».

عباس عراقچی روز ۲۸ تیر نیز موضوع راکتور اراک و تاسیسات فردو را از جمله موارد اختلافی در مذاکرات وین اعلام کرده بود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۲۸ تیر در پایان مذاکرات وین اعلام کردند که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۵+۱ برای چهار ماه دیگر تمدید شده است.

همزمان با سخنان روز پنجشنبه آقای عراقچی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت که مذاکرات برای ساخت دو نیروگاه جدید اتمی در ایران تا یک ماه آینده با روسیه نهایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بهروز کمالوندی گفت: «برای ادامه کار باید وارد مذاکره با روس‌ها شویم و با توجه به اینکه روس‌ها در ماه آگوست کار نمی‌کنند انجام مذاکرات به بعد از تعطیلات موکول شده که ظرف یک ماه آینده قرارداد‌ها و پروتکل‌ها نهایی خواهد شد».

آقای کمالوندی سوم تیر نیز گفته بود که علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، قرار است که برای امضای ساخت دو نیروگاه جدید اتمی با ظرفیت تولید هر کدام یک هزار مگاوات برق اواخر مرداد یا اوایل شهریور به مسکو سفر کند.

XS
SM
MD
LG