لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

دبیرکل ناتو: روسیه به اوکراین حمله کرده است


آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)
آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)

آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، می‌گويد که «روسيه به اوکراين حمله است.»

به گزارش راديو اروپای آزاد / راديو آزادی، آقای راسموسن، پنجشنبه ۱۳ شهريور، پیش از اغاز نشست دو روزه سران ناتو در ولز،گفته است که روسيه عليرغم آتش‌بس پيشنهادی ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری اين کشور، همچنان به «بی‌ثبات سازی» مناطق شرقی اوکراين ادامه می‌دهد.

رويترز هم به نقل از يک فرمانده نظامی ناتو گزارش داده که روسيه «صدها تانک و خودروی نظامی و هزاران سرباز» درون اوکراين دارد.

اين فرمانده نظامی در حاشيه نشست ناتو به رويترز گفته است که «تغيير قابل توجهی در مواضع نيروهای جنگی روسيه درون اوکراين» مشاهده نمی‌شود و در عين حال حدود ۲۰ هزار نيروی روس ديگر در اطراف مرزهای اوکراين مستقراند. روسیه چنین ادعایی را رد کرده است.

خبرگزاری ايتارتاس هم به نقل از دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی گزارش داده که اين سازمان «از تمام تلاش‌ها برای دستيابی به راه‌حلی صلح‌آميز در بحران اوکراين استقبال می‌کند» اما «آنچه مهم است آنچيزی است که در عمل روی زمين اتفاق می‌افتد.»

آقای راسموسن اين سخنان را در اشاره به طرح پيشنهادی ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه برای برقراری آتش‌بس ميان نيروهای جدايی‌طلب و ارتش اوکراين در شرق اين کشور بيان کرده است.

دبيرکل ناتو تاکيد کرده است که اين سازمان از روسيه می‌خواهد تا «نيروهايش را از مرزهای اوکراين دور کند، از ارسال اسلحه و سرباز به درون اوکراين خودداری کند، دست از حمايت از شورشيان مسلح در اين کشور بردارد و در يک راه‌حل سازنده سياسی {برای پايان دادن به بحران} مشارکت کند.»

در همین حال،سرگی لاوروف وزير امور خارجه روسيه در آستانه نشست ناتو به اين ائتلاف نظامی هشدار داد که به اوکراين، پيشنهاد عضويت ندهد.

XS
SM
MD
LG