لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

وزارت ارشاد: ممیزی کتاب از مهر ماه به ناشران سپرده می‌شود


یک مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید این وزارتخانه از مهر ماه امسال به برخی از ناشران این اختیار را می‌دهد که ممیزی کتاب‌هایشان را خود به عهده بگیرند.

علی شجاعی صائبین، مدیر دفتر توسعه کتاب‌خوانی وزارت ارشاد، روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اظهار داشت: «آیین‌نامه واگذاری ممیزی کتاب به ناشران تصویب شده که مهر ماه آن را اجرایی می‌کنیم.»

به گفته او، هر ناشری که تمایل داشته باشد می‌تواند ممیزی کتاب‌های خود را به عهده بگیرد اما در هر حال «اولویت به ترتیب با ناشران دولتی، ناشران بخش عمومی و بعد بخش خصوصی است».

پیش از این علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بارها از طرح خود برای واگذاری ممیزی کتاب به ناشران صحبت کرده بود، اما در یک مورد نیز نظری خلاف گفته‌های خود را بیان کرد و اظهار داشت ممیزی کتاب قبل از انتشار یک اصل حکومت ایران است که به دولت سپرده شده.

با این حال او چندی بعد دوباره گفت که می‌توان ممیزی کتاب را به ناشران بدون تخلف سپرد، سخنی که اکنون علی شجاعی صائبین آن را به‌گونه‌ای دیگر تکرار می‌کند و از «واگذاری ممیزی به ناشران قانون‌مدار» سخن می‌گوید.

آقای شحاعی صائبین اظهار داشت: «هر ناشری که داوطلب بود می‌تواند بعد از اعلام نهایی این طرح و با توجه به ضوابطی که وزارت ارشاد برای آن در نظر گرفته، اقدام کند.»

به گفته او، ناشران نباید از اجرای این طرح بترسند چرا که قرار بر سختگیری نیست و همان‌طور که وزارت ارشاد در اعطای انتشار به برخی کتاب‌ها ممکن است دچار اشتباه شود، ناشران نیز شاید دچار اشتباه شوند.

این مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهایت پیش‌بینی کرده است که ناشران خصوصی با این طرح با احتیاط برخورد خواهند کرد.

پیش از این برخی از ناشران گفته بودند که نمی‌خواهند مسئول سانسور کتاب‌ها باشند و احتمال دارد سپردن این مسئولیت به ناشران، زیان‌های قابل توجهی به صنعت نشر وارد کند.

در این میان جمع کثیری از نویسندگان نیز با انتشار نامه‌ سرگشاده‌ای پیشنهاد داده بودند که خود نویسندگان مسئولیت کتاب‌شان را بر عهده داشته باشند.

XS
SM
MD
LG