لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

وزیر بهداشت: مردم نگران شیوع ابولا در ایران نباشند


یک مبتلا به بیماری ابولا در لیبریا، آفریقا
یک مبتلا به بیماری ابولا در لیبریا، آفریقا

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران روز شنبه به مردم اطمينان خاطر داد که «جای نگرانی در مورد احتمال شيوع» دو بيماری «ابولا» و «کرونا» در کشور نیست و سفر حجاج به عربستان هم باعث این بیماری در کشور نخواهد شد.

به گزارش روز شنبه، ۱۲ مهر، خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، حسين قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، گفت که سفر حجاج ايرانی به عربستان سعودی نيز زمينه‌ساز نگرانی درباره شيوع اين بيماری‌ها در کشور نيست.

به گفته وزير بهداشت، معاون بهداشتی اين وزارتخانه «کنترل‌های لازم» را انجام می‌دهد، هرچند «تاکنون يک مورد هم در بين حجاج مشاهده نشده است».

ويروس مرگبار ابولا در ماه‌های اخير بيش از سه هزار و ۳۰۰ نفر را در غرب آفريقا کشته است و حداقل سه آمريکايی در داخل و خارج از ايالات متحده نيز به اين بيماری مبتلا شده‌اند که نگرانی‌ها درباره شيوع آن در آمريکا را افزايش داده است.

هم‌اکنون ده‌ها نفر در آمريکا برای بررسی ابتلا يا عدم ابتلای آنها به ابولا تحت قرنطينه پزشکی قرار دارند.

با افزايش احتمال شيوع ويروس ابولا از راه هوا، سازمان ملل متحد از روز پنج‌شنبه، ۱۰ مهر، اجرای ماموريتی تازه را برای مقابله با شيوع بيشتر اين بيماری و مهار آن آغاز کرده است.

پيشتر شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز در اقدامی کم‌سابقه بحران ناشی از شيوع ويروس ابولا در غرب آفريقا را تهديدی برای امنيت و صلح جهانی ناميد و قطعنامه‌ای در مورد آن صادر کرد.

اعضای شورای امنيت ملل متحد از کشورهای جهان خواسته‌اند تا برای مبارزه با اين ويروس مرگبار فورا اقدام به ارسال خدمات و کمک‌های پزشکی و دارويی بکنند.

بيماری ابولا که پيشتر به نام تب خونريزی‌دهنده ابولا شناخته می‌شد، اغلب قربانيان خود را به کام مرگ می‌برد. ‪

مرکز واگير اين بيماری ويروسی دهکده‌های دورافتاده نواحی مرکزی و غربی آفريقا در مجاورت جنگل‌های استوايی است.

اين ويروس از جانوران وحشی به انسان منتقل می‌شود و در ميان انسان‌ها نيز از بيمار سرايت می‌کند.

ابولا از طريق تماس با خون، ترشحات، اعضای داخلی، مايعات بدن انسان يا حتی تماس غيرمستقيم با محيط‌های آلوده به چنين مايعاتی، به شخص ديگر منتقل می‌شود.

XS
SM
MD
LG