لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

افزایش شمار مبتلایان به بیماری تنفسی در استان خوزستان


رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی خوزستان‌ روز شنبه، ۹ آبان، اعلام کرد که امسال بحران مشکلات تنفسی در اين استان از روز ۲۶ مهرماه آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا،‌ شهريار ميرخشتی گفت که با بارش اولين باران پاييزی، آمار مراجعه‌کنندگان با علائم مشکلات تنفسی افزايش يافته و «تمامی مراکز درمانی و اورژانس استان خوزستان از پنج روز قبل از زمان بحران، در حالت آماده‌باش قرار داشتند».

همچنين به گزارش خبرگزاری ايلنا، ايرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اعلام اين که امسال شمار مبتلايان به بيماری‌های تنفسی در اين منطقه نسبت به سال پيش افزايش يافته گفت: اين تعداد تاکنون بين ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن بوده است که به بيمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

به گفته آقای نظری، اين آلودگی تاکنون مرگ و ميری به دنبال نداشته و از اين تعداد صدتن بستری شدند که سه تن از آنان تحت مراقبت‌های ويژه قرار گرفتند.

با اين همه،‌ رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی خوزستان به ايسنا گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که به دستگاه‌های مرتبط ارائه شده است، نمی‌توانيم در اين زمينه آماری بدهيم و اعلام اين موارد بر عهده استانداری خوزستان گذاشته شده است.

در اين ميان،‌ استانداری خوزستان آماری در مورد مبتلايان به بيماری‌های تنفسی ارائه نکرده است.

در همين حال، ‌به گزارش خبرگزاری ايلنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اين که ارائه آمار دقيق اشخاصی که به دليل آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی شده‌اند، نيازمند جمع‌آوری اطلاعات است، افزود: فرم‌های خاصی در بيمارستان‌ها تعبيه شده است که در اختيار مراجعه‌کنندگان به بيمارستان‌ها داده می‌شود.

او درباره «علت بروز ريزگرد‌ها و ايجاد بيماری‌ها» در ساکنان استان خوزستان گفت: علت اصلی آلودگی هوا تاکنون مشخص نشده است، اما وجود کارخانه های صنعتی، شرکت‌های پتروشيمی، پالايشگاه‌های نفت و شرکت توليد نيروی برق رامين در آلودگی نقش داشته و موجب تشديد اين وضعيت شده‌ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز علاوه بر اين به برهم‌ريختگی اکوسيستم منطقه‌ای ناشی از هشت سال جنگ بين عراق و ايران، ريزگردهايی که از سوی عربستان به سمت منطقه می‌آيند، خشکسالی و کم‌آبی و انحراف آب ناشی از سدسازی در منطقه و استفاده بی‌رويه از آب‌‌های زيرزمينی اشاره کرد.

اين نخستين بار نيست که گزارش‌هايی در مورد ابتلا به بيماری های تنفسی در استان خوزستان منتشر شده است.

‌به گفته رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی خوزستان‌، در سال گذشته ده‌ها هزار تن که دچار مشکلات تنفسی شده بودند به بيمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.

در اين ارتباط،‌ ناصر سودانی،‌ نماينده اهواز در مجلس، در پاييز سال گذشته گفته بود که از ۱۱ آبان تا اول آذرماه سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن به دليل آلودگی هوا به بيمارستان رفتند که بيش از ۱۰۰ تن از آنها در بيمارستان بستری شدند.

مسئله آلودگی هوا در ايران بارها خبرساز شده و هر بار به ويژه با آغاز فصل سرما٬ گزارش‌های مختلفی از افزايش شديد آلاينده‌های هوا در استان‌های مختلف٬ از جمله تهران و خوزستان٬ منتشر می‌شود.

XS
SM
MD
LG