لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

ظریف: مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ از ۱۵ ژانویه از سر گرفته می‌شود


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، خبر داد که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ از روز ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در سطح معاونان وزیران امور خارجه از سر گرفته می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه ۹ دی ماه گزارش داد که آقای ظریف تاریخ برگزاری این دور مذاکرات هسته‌ای را در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و به آنها اطمینان داد که «جمهوری اسلامی برای هر نتیجه‌ای آمادگی دارد».

این گزارش به نقل از حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، گزارش داد که وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده که «تیم مذاکره‌کننده خواستار لغو کلی تحریم‌ها، به‌صورت یکجاست».

محمدجواد ظریف پیش از این نیز در نامه‌‌های جداگانه‌ای به وزیران امور خارجه چندین کشور اعلام کرده بود که رفع تمام تحریم‌های موجود علیه ایران «جزء اساسی هر توافقی است».

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اگرچه با توافق سال گذشته در ژنو تاحدی تخفیف یافت، اما آمریکا می‌گوید که ساختار تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی‌ست.

به تازگی نیز رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که ایران تنها در کشورهایی مانند هند و چین و ژاپن حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارد که مسدود شده است و به آن نمی‌تواند دسترسی داشته باشد.

در همین حال محمدجواد ظریف تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی «به پشتوانه مقاومت ملت ایران، لغو کلی تحریم‌ها را یکجا می‌خواهد».

وی همچنین با اشاره تحولات داخلی آمریکا و انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر کنگره گفت: «اگر آمریکایی‌ها به جمع‌بندی برای دستیابی به توافق نرسند به دلیل مسائل و مشکلات داخلی آنهاست».

آقای ظریف در نهایت اظهار داشت: «اگر طرف مقابل مسئولیت سنگینی دارد و تحت فشارهای مختلف قرار گرفته است ولی ما ایستاده‌ایم و طبق فرموده رهبری در صورتی که پیشنهاد معقولی وجود داشته باشد می‌پذیریم در غیر این صورت آماده هر نتیجه‌ای هستیم».

پیش از این آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که ایران «قراردادهای عادلانه و عاقلانه را قبول می‌کند».

آخرین دور مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی روز ۲۶ آذر در ژنو برگزار شد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران آن را «بسیار مفید» خواند. اگرچه وی گفت که برای رسیدن به راه‌حل هنوز فاصله زیادی باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG