لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

نبرد نيروهای عراقی با گروه «حکومت اسلامی» در اطراف تکريت


 نیروهای عراقی در نزدیکی تکریت و پس از تصرف «الکسیب»
نیروهای عراقی در نزدیکی تکریت و پس از تصرف «الکسیب»

گزارش ها حاکی است که نبرد شديد بين نيروهای ارتش و شبه نظاميان شيعه عراق با نيروهای گروه «حکومت اسلامی»، موسوم به داعش، در نزدیکی شهر تکريت شنبه ادامه داشته است و مقاومت نيروهای داعش مانع پيشروی سريع نيروهای عراق در این شهر شده است.

اين در حالی است که ژنرال مارتين دمپسی، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، گفته است، نيروهای عراقی تکريت را بازپس خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا اضافه کرده است: عمليات تکريت فقط با عمليات هوايی نیروهای ائتلاف عليه نيروهای گروه حکومت اسلامی در اطراف شهر بیجی ميسر شده است.

وی اضافه کرده است، دست کم ۲۳ هزار جنگجوی عراقی در عملیات علیه نیروهای داعش در تکریت حضور دارند.

ژنرال دمپسی همچنین به ترافیک و تعداد زیاد خودروهای نظامی عراقی که به سمت تکریت در حرکت هستند، اشاره کرده است.

عمليات نيروهای عراقی، شبه نظاميان شيعه و پيشمرگه های کرد عليه نيروهای گروه حکومت اسلامی طی هفته های اخير باعث عقب نشينی آنها از برخی از مناطق شده است.

به گزارش شبکه تلويزيونی «سی ان ان » نيروهای عراقی به دو و نيم کيلومتری تکريت رسيده اند و در حال پيشروی به سمت اين شهر هستند.

اين در حالی است که به گزارش رويترز، نبرد سنگينی بين نيروهای عراقی و گروه حکومت اسلامی در اطراف شهرک «العلم» در شمال شهر تکريت جريان دارد.

در همين زمينه يکی از فرماندهان نيروهای «الحشد الشعبی » به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا گفته است: نيروهای داعش در شهرک العلم و جزیره البوعجيل به دام افتاده اند و شهرک مکيشفه در ۲۵ کيلومتری جنوب تکريت بطور کامل از دست داعش آزاد شد.

ليث الجبوری، شهردار «العلم» نيز به رويترز گفته است: ما شاهد مقاومت سنگين تروريستها و در حال محاصره نيروهای داعش در «العلم» قطع تمامی راههای ارتباطی با اين شهر هستيم.

نيروهای عراقی و شبه نظاميان شيعه توانستند روز جمعه وارد شهر «الدور» شوند اما پاکسازی اين شهر از جنگجویان "دولت اسلامی" هنوز به پایان نرسیده است.

در همين حال خبرگزاری فرانسه، به نقل از منابع بیمارستانی در نجف، گزارش داده است که از روز چهارشنبه تاکنون دست کم ۶۴ کشته در نبرد تکريت به اين شهر منتقل شده اند.

از آغاز عمليات بازپس‌گيری شهر تکريت در روز دوشنبه چندين شهر و روستا در نزديکی آن تاکنون به دست نیروهای عراقی افتاده است.

تکريت مرکز استان صلاح‌الدين عراق، بر کرانه رود دجله قرار گرفته و پيش از تصرف شهر توسط داعش حدود ۲۶۰ هزار نفر جمعيت داشت. بنا بر گزارش‌ها هم‌اينک بيشتر ساکنان تکريت از شهر گريخته‌اند.

در همين حال ارتش عراق در عملياتی وسيع‌تر تلاش می‌کند تمام استان صلاح‌الدين را از گروه حکومت اسلامی بازپس بگيرد.

XS
SM
MD
LG