لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

تخت روانچی:‌ یکی دو مورد اساسی از اختلافات باقی مانده است


یک عضو ارشد در تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای ایران می‌گوید که در مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ اختلافات «خیلی کم» شده و تنها «یکی دو مورد اساسی» باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مجید تخت روانچی، عضو ارشد در تیم ایران، روز چهارشنبه، ۵ فروردین، در عین حال پیش‌بینی درباره رسیدن به توافق با کشورهای بزرگ غربی تا روز ۱۱ فروردین را «سخت» دانست.

وی اضافه کرد: «در مذاکرات شاهد بودیم که کشور‌ها مواضع خود را تنظیم کردند، اختلافات خیلی کم شده است، اما یکی دو مورد اساسی وجود دارد که امیدواریم آنها هم حل شوند.»

آقای تخت روانچی اشاره‌ای به ماهیت اختلافات باقی‌مانده بین ایران و کشورهای گروه ۵+۱ نکرد و در عین حال گفت که اگر طرف مقابل خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات است باید «سیاست‌های تحریم خود» را کنار بگذارد.

بر اساس گزارش‌ها، برداشته شدن یک‌باره تحریم‌ها یکی از خواسته‌های ایران در مذاکرات با گروه ۵+۱ است.

در همین حال خبرگزاری فارس نیز روز چهارشنبه لغو تحریم‌های وضع ‌شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل را «یکی از اصلی‌ترین مسائل حل‌ نشده» میان طرفین ذکر کرده و نوشت که جاشوآ بلک، مسئول تحریم‌های هیئت آمریکایی در سازمان ملل، هم به تیم مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات پیش رو اضافه شده است.

بنا بر گزارش‌ها، ایالات متحده خواستار لغو تدریجی تحریم‌ها در مقابل عملکردی استوار از سوی تهران است. از طرفی فرانسه خواستار «رفع نمادین» تحریم‌هایی است که طی سال‌های گذشته بر تهران اعمال شده است.

از سوی دیگر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز گفته است رفع تحریم‌ها باید «جزء موضوع مذاکره» اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هیچ فاصله‌ای با توافق باشد.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه درباره این سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت که دولت در مذاکرات اتمی از ابتدا بر این نظر «اصرار کرده است».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین ۱۶ تیرماه ۹۳ «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ برشمرده بود.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته موضوع کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مدت ۱۰ سال مطرح شده است.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند ۹۳، گفته بود که جمهوری اسلامی شاید پیشنهاد محدودیت ۱۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد.

از سوی دیگر تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته یکی از مهم‌ترین مسائل در مذاکرات ایران و شش قدرت بزرگ جهانی اعلام شده است.

در حالی که ایران بر ادامه تحقیق و ساخت سانتریفیوژ اصرار می‌کند، کشورهای غربی معتقدند توانایی ایران برای تحقیق و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته، دوره تدارک تولید سلاح هسته‌ای را به کمتر از یک سال کاهش می‌دهد.

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران عصر روز چهارشنبه عازم سوئیس می‌شود تا دور جدید مذاکرات را آغاز کند.

پس از چند روز مذاکره در شهر لوزان سوئیس، وزارت خارجه آمریکا در روز جمعه، ۲۹ اسفند، اعلام کرد که ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی به چهارشنبه، پنجم فروردین‌ماه ۹۴، موکول شده است.

XS
SM
MD
LG