لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

وزیر علوم: کميته بررسی مجدد پرونده بورسيه ها تشکيل می شود


محمد فرهادی وزير علوم، تحقيقات و فناوری
محمد فرهادی وزير علوم، تحقيقات و فناوری

يک روز بعد از انتقاد آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد جنجال بر سر پرونده «بورسيه های» داده شده در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد، وزير علوم، تحقيقات و فناوری روز یکشنبه ۱۴ تیرماه از تشکيل کميته ای برای بررسی مجدد پرونده بورسيه ها خبر داد.

علی خامنه ای روز شنبه در ديدار با جمعی از استادان و اعضای هيات دانشگاهها گفت که در موضوع بورسيه ها « به خيلی ها ظلم شد» و در ادامه گفت که «هم خلاف کار بود اين کار، هم خلاف تدبير بود اين کار، هم خلاف اخلاق بود. آن وقت مدام دم از اخلاق می زنند».

اشاره وی به افشاگريهای مقامات دولت حسن روحانی و برخی روزنامه ها از اعطای «بيش از سه هزار بورسيه غيرقانونی» در دولت احمدی نژاد بود که ۸۶۳ مورد آن لغو شد.

محمد فرهادی وزير علوم، تحقيقات و فناوری يکشنبه ۱۴ تيرماه در گفت و گو با خبرگزاری ايرنا گفته است: «در پاسخ به دغدغه های مقام معظم رهبری و رفع نگرانی معظم له، کميته ای مرکب از نمايندگان وزير علوم، تحقيقات و فناوری، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمايندگی مقم معظم رهبری در دانشگاه ها و رييس کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی زير نظر وزير علوم برای بررسی پرونده بورسيه ها تشکيل می شود».

وی افزود: اين کميته طی مدت يک ماه پرونده بورسيه ها را در چارچوب ضوابط و مقررات رسيدگی و نتايج قطعی را اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که خبرگزاری فارس و سايت رجانيوز به دنبال اظهارات خامنه ای درباره بورسيه ها، نامه ای از «شورای هماهنگی دانش آموختگان و دانشجويان بورسيه» منتشر کردند که در آن از اظهارات علی خامنه ای تقدیر شده است.

در اين نامه با رساندن سلام۱۳۴۱ نفر از «دانش‌آموختگان و دانشجويان مظلوم بورسيه گروه خادمين نظام و خانواده آن‌ها» به آيت الله خامنه ای، آمده است: « گرگان در پوستين گوسفندان شدند و بی هوای شبان در حياط خلوط آموزش عالی کشور خزيدند و شهر را فرياد زند که آمده‌ايم برای مبارزه با فساد و رانت علمی، آمده‌ايم برای صيانت از کيفيت و اعتبار علمی دانشگاه‌ها».

اين نامه مقامات دولت روحانی در وزارت علوم را به ايجاد «توهم فساد» در رسانه ها متهم کرده است.

مجتبی صديقی، معاون وزير علوم و رييس سازمان امور دانشجويان برای نخستین بار چهارم خرداد سال گذشته از پاره‌ای از تخلفاتی که زير عنوان بورسيه بيش از ۳۰۰۰ دانشجوی دکترا رخ داده، خبر داد.

به گفته وزارت علوم ایران، پذیرفته شدگان «بدون آزمون» طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع سه هزار و ۷۷۲ نفر بوده‌اند که ۱۸۶۷ نفر از این افراد تحت عنوان تبدیل بورسیه به داخل، ۱۰۱۱ نفر تحت عنوان مربیان دانشگاه‌ها، ۱۶۵ نفر طبق بخشنامه ایثارگران وزارت علوم و ۷۲۹ نفر برای اعزام به خارج از کشور بورسیه شده‌اند.

در همین زمینه، محمدعلی نجفی،‌ سرپرست وقت وزارت علوم گفته‌بود: «در دوره گذشته يک نفر در وزارت علوم به تنهايی ۷۵۰ نفر و مسئول ديگری ۹۰ نفر را برای اعطای بورسيه معرفی کرده است. همچنين فهرست بلندی از افرادی که با روابط خاص بورسيه دريافت کرده‌اند در دست من است که اين فهرست را فقط به رئيس جمهوری تقديم خواهم کرد.»

اما در نهایت وزرات علوم دوم آبان سال گذشته ضمن اعلام نتایج بررسی پرونده سه هزار و ۷۷۲ نفر که در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ بدون شرکت در آزمون، بورسیه شده‌اند از «لغو» ۸۶۳ مورد بورسیه «غیر قانونی» خبر داد.

XS
SM
MD
LG