لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه بخش زیادی از پالایشگاه بیجی را پس گرفتند


نمایی از پالایشگاه بیجی که تاکنون چند بار بین نیروهای عراق و گروه خلافت اسلامی دست به دست شده است.
نمایی از پالایشگاه بیجی که تاکنون چند بار بین نیروهای عراق و گروه خلافت اسلامی دست به دست شده است.

مقامات امنیتی عراق می‌گویند ارتش این کشور و شبه نظامیان شیعه روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه بخش اعظم پالایشگاه بیجی را که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی کشور است، از پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» باز پس گرفتند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد این گزارش را فعلا نمی‌توان تایید کرد چون منطقه درگیری‌ها هنوز بسیار خطرناک است و خبرنگاران نمی‌توانند به آنجا بروند. این پالایشگاه در اطراف شهر بیجی و در ۱۹۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.

پالایشگاه بیجی یکی از نقاط اصلی نبرد برای مهار گروه «خلافت اسلامی» است و از تابستان گذشته و تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق توسط پیکارجویان این گروه، تاکنون چند بار بین نیروهای عراق و این گروه دست به دست شده است.

گروه «خلافت اسلامی» حدود یک سوم از خاک عراق را در تصرف خود دارد.

ارتش عراق و شبه نظامیان داوطلب که اکثر آن‌ها شیعه هستند، عملیات تصرف پالایشگاه بیجی را از روز چهارشنبه آغاز کردند.

یک سخنگوی نیروهای ضد تروریسم عراق به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای دولتی و شبه نظامیان، بخش اعظم پالایشگاه را در کنترل خود دارند و مشغول پاکسازی گروه‌های کوچکی از پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» هستند.

این سخنگو افزود: «واحدهای ضد تروریسم و شبه نظامیان داوطلب تمام ورودی‌ها و تاسیسات پالایشگاه را تصرف کرده‌اند».

محمد محمود شهردار بیجی نیز به خبرگزاری رویترز گفت نیروهای پلیس عراق بخش اعظم شهر را در کنترل خود دارند.

او افزود: «می‌توانم با قاطعیت تایید کنم که نیروهای ما در نبرد برای تصرف پالایشگاه و شهر بیجی پیروز شده‌اند. بخش اعظم شهر در کنترل ماست و اکنون تعدادی از تک تیراندازان داعش را که در چند ساختمان مستقر هستند، محاصره کرده‌ایم».

نیروهای دولتی عراق و شبه نظامیان شیعه در ماه آوریل نیز توانستند پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» را از شهر تکریت عقب برانند که برای این گروه شکست بزرگی بود.

اما مدتی بعد نیروهای گروه «خلافت اسلامی» در ضد حمله خود، پالایشگاه و شهر بیجی و بخش گسترده‌ای از استان انبار در غرب عراق را تصرف کردند. استان انبار اکنون یکی دیگر از جبهه‌های اصلی نبرد علیه نیروهای این گروه است.

تصاویر ویدئویی که خبرگزاری رویترز آن‌ها را دیده است هادی العامری، فرمانده سپاه بدر و یکی از سیاستمداران مهم شیعه را در محوطه پالایشگاه بیجی نشان می‌دهد که با تعدادی از شبه نظامیان شیعه دور یک نقشه مشغول گفت‌وگو در مورد عملیات نظامی است.

XS
SM
MD
LG