لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

کشف «مواد مشکوک» در ۳۰۰ عروسک واردشده توسط زائران اربعین


پس از هشدار‌ها درباره «کشف مواد خطرناک» در عروسک‌های خریداری‌شده توسط زائران مراسم اربعین، معاون امنیتی وزیر کشور از کشف «مواد» در بیش از ۳۰۰ عروسک‌ «مشکوک» خبر داد و گفت که تاکنون هزار و ۱۱۲ زائر در این باره با پلیس تماس گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین ذوالفقاری، روز یکشنبه ۱۵ آذر، همچنین گفت: «برخی وسایل اسباب‌بازی نیز از جهتی دیگر مشکوک هستند و قرار است به لحاظ تشخیص پزشکی بررسی‌هایی صورت گیرد».

این مقام مسئول در وزارت کشور، به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره نکرد.

آقای ذوالفقاری، پیش از این نیز خبر داده بود که روزجمعه ۱۳ آذر، در مرز مهران، در «چند مورد» اسباب‌بازی خریداری شده توسط زائران مراسم اربعین، «مواد خطرناک» کشف شده است.

وی از زائران مراسم اربعین خواسته بود که اسباب‌بازی‌ها و وسایل خریداری شده از عراق که «امکان جاسازی مواد خطرناک» دارند، را قبل از استفاده «توسط واحدهای انتظامی و امنیتی کنترل کنند».

درهمین حال آقای ذوالفقاری روز یکشنبه گفت که پس از اطلاع‌رسانی انجام شده، هزار و ۱۱۲ زائر با پلیس تماس گرفتند.

قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، روز چهارشنبه ۱۱ آذر، اعلام کرده بود که مرز مهران همزمان با بازگشت زائران مراسم اربعین «به صورت ویژه کنترل» و «رصد امنیتی» می‌شود.

در همین حال بر اساس گزارش رسانه های ایران، از هفته گذشته مأموران نیروی انتظامی به صورت «گسترده» در ایستگاه‌های متروی تهران و برخی مراکز دیگر حضور دارند و افراد «مشکوک» را بازرسی می‌کنند.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه هفتم آذر، دلیل افزایش مأموران این نیرو و حضور یگان‌های ویژه در خیابان‌های تهران را انجام مانورهای «ضد تروریستی» و تمرین برای مقابله با «تهدیدات احتمالی» ذکر کرده بود.

در همین حال پس از انتشار گزارش‌ها درباره «تخلیه» ایستگاه متروی شهید حقانی تهران در عصر روز سه‌شنبه دهم آذرماه، به دلیل «شایعه بمبگذاری» نیز شایع‌های در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه منتشر شد که این «بمبگذاری» را به گروه «حکومت اسلامی» (داعش) منتسب می‌کرد.

همزمان با انتشار این خبر‌ها، مقامات عراقی خبر داده بودند که چند «عامل انتحاری که قصد حمله به زائران کربلا را داشتند» پس از یک درگیری با «گردان‌های حزب‌الله» در این کشور از پا درآمده‌اند.

در همین حال آقای ذوالفقاری گفت که در ایام مراسم اربعین گروه‌های امنیتی عراق «چندین گروه تروریستی را متلاشی کردند و همکاری اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور و سپاه پاسداران به این مساله بسیار کمک کرد. »

«کشف بمب ۲۱کیلویی» در جاده ایرانشهر- سرباز

در گزارشی دیگر، یک ماه پس از انفجار یک بمب در مسیر یکی از خودروهای نیروی انتظامی در جاده ایرانشهر- سرباز، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خبر داد که دو روز پیش یک «بمب۲۱ کیلویی» در این جاده پس از «گزارش مردمی» کشف و خنثی شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین رحیمی، گفت که این «بمب در جعبه‌ای سبز رنگ را به ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر و به وزن تقریبی ۲۱ کیلوگرم» و در کنار « تخته سنگی» نزدیک این جاده کار گذاشته شده بود.

روز چهارشنبه ۱۳ آبان، نیز علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، خبر داده بود که یک خودروی نیروی انتظامی بر اثر انفجار در جاده ایرانشهر- سرباز، منحرف شده اما به هیچ یک از مأموران انتظامی آسیب جدی وارد نشده است.

استان سیستان و بلوچستان ایران در سال‌های اخیر شاهد نا‌امنی بوده و به دنبال درگیری‌های متعدد میان گروه‌های مسلح مختلف با نیروهای امنیتی و انتظامی و ترور برخی افراد، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG