لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

بازداشت «۵۳ نفر حامی تفکر داعش» در ایران


کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا
کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا

رئیس پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) ایران از بازداشت ۵۳ نفر خبر داد که به گفته او «حامی تفکر داعش» هستند؛ به گفته وی، «عمده این افراد در استان‌های مرزی» ایران بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمال هادیانفر روز دوشنبه ۱۶ آذر در جمع خبرنگاران با ذکر این مطلب هم‌چنین از «شناسایی ۲۸۵ سایت و پروفایل حامی این گروه» خبر داد.

وی تصریح کرد: «۳۴ صفحه یا پروفایل از همین ۲۸۵ سایت غیرفعال بودند و در مجموع ۵۳ نفر که حامی داعش در داخل بودند در داخل کشور شناسایی و دستگیر شده و به محاکم قضایی تحویل داده شدند.»

رئیس پلیس فتا با ذکر این‌که این دستگیری‌ها «در طول یک سال و ۸ ماه گذشته» انجام شده، توضیح داد که «یک سری از دستگیرشدگان فریب‌خورده بودند که تعهد داده و تعداد دیگری به مرجع قضایی معرفی شدند؛ این افراد در استان‌های جدار مرز و اندکی در نقاط مرکزی کشور مشغول فعالیت بودند.»

کمال هادیان‌فر با اشاره به دیگر موضوعات مربوط به پلیس فتا از «۶۹ هزار و ۷۱۹ حمله سایبری» به ایران خبر داده و گفت که «۹۸۸ حمله به سایت‌های دولتی و بقیه به سایت خصوصی بوده‌است.»

آقای هادیان‌فر روز دوشنبه هم‌چنین به حذف «۱۷۵ صفحه منتسب به داعش» از سوی تلگرام اشاره کرد.

پیش از این، روزنامه بهار در شماره سی‌ام آبان‌ماه خود در مقاله‌ای با عنوان «آغاز فعالیت داعش در فضای مجازی ایران» از روی آوردن «حکومت اسلامی» (داعش) به شبکه اجتماعی «تلگرام» در ایران خبر داده‌بود.

این روزنامه به عنوان دلیلی روی آوردن داعش به این شبکه نوشته‌بود که تلگرام یک شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران است؛ «شبکه‌ای که به گفته مدیر تلگرام حدود ۲۰ میلیون عضو در ایران دارد و به راحتی در اختیار شهروندان قرار دارد.»

طی دو ماه گذشته و به ویژه پس از حملات مرگبار پاریس، گزارش‌هایی از تهدید ایران از سوی گروه حکومت اسلامی، منتشر شده است. در عین حال حضور یگان ویژه پلیس در سطح خیابان‌های مرکزی شهر تهران نیز افزایش پیدا کرد.

۲۶ آبان ماه فرمانده سپاه «نبی اکرم» استان کرمانشاه گفته بود که «تیم‌های بسیاری» از گروه «حکومت اسلامی»، «از دو سال پیش تاکنون در این استان مشغول فعالیت بودند» و «توسط سپاه و وزارت اطلاعات دستگیر شده‌اند».

علی یونسی، دستیار رئیس‌جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی روز هشتم آذر گفته‌بود که در ایران جریانی همسو با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» وجود ندارد و «اگر کسی به صورت فردی پیدا شود، قعطاً مورد سرزنش اهل سنت است».

«کشف بمبی از نوع جدید» در سیستان و بلوچستان

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، روز یک‌شنبه ۱۵ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از کشف و خنثی‌سازی یک بمب ۲۱ کیلویی «که در نوع خود جدید و در تله‌های انفجاری دیده نشده بود»، در محور ایرانشهر ـ سرباز خبر داد.

وی افزود که «با خبر شدیم که یک گروه عوامل وابسته به گروهک‌های تروریستی بمبی را در ۴۰ کیلومتری محور ایرانشهر به سمت سرباز – در حوزه استحفاظی سرباز- در کنار یک پل جاسازی کرده‌اند.»

حسین رحیمی از شناسایی عاملان بمب‌گذار خبر داد و خاطر نشان کرد: «افراد گروهک تروریستی که اقدام به بمب‌گذاری کرده‌اند شناسایی شده و تلاش برای دستگیری آنها ادامه دارد.»

XS
SM
MD
LG