لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

رئیس‌جمهور پیشین یمن: باید با عربستان وارد گفت‌وگو شد


علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن، که متحد اصلی نیروهای حوثی مخالف دولت است، معتقد است مخالفان باید با پایان دادن به گفت‌وگوها با دولت عبدربه منصور هادی، با عربستان وارد مذاکره شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس‌جمهور پیشین یمن، یکشنبه‌شب در دیدار با اعضای کنگره خلق یمن، تشکل هوادار خود، گفته است که ما تنها در صورتی در مذاکرات آتی حضور خواهیم داشت که جنگ پایان بگیرد.

مذاکرات صلح یمن که به ابتکار سازمان ملل و با حضور طرف‌های درگیر در یمن، از ۱۵ دسامبر در سوئیس به مدت یک هفته در جریان بود، قرار است از نیمه ژانویه از سر گرفته شود و در حالی که قرار بود آتش‌بس موقت میان طرفین که در طول مذاکرات به آن تعهد داشتند، دست کم برای یک هفته ادامه داشته باشد، گزارش‌هایی از درگیری‌ها در روزهای گذشته منتشر شده است.

مذاکرات سوئیس البته به دست‌آورد قابل توجهی منجر نشد اما همزمان با گفت‌وگوها، دو طرف صدها زندانی خود را مبادله کردند، و کرچه به طور کامل به آتش‌بس موقت پایبند نبودند، اما این امکان فراهم شد که کمک‌های اولیه به برخی از مناطق جنگ‌زده ارسال شود.

در این میان علی عبدالله صالح که هیئت نمایندگی او نیز یکی طرف‌های حاضر در مذاکرات بود، تأکید کرده که «حتی در صورت پایان گرفتن جنگ، حاضر به مذاکره با عربستان است و نه هیئت نمایندگی فراری‌ها».

اشاره رئیس‌جمهور پیشین یمن، به نمایندگان دولت عبدربه منصور هادی است. رئیس‌جمهور کنونی یمن، که سال گذشته و پس از تصورف صنعا توسط نیروهای حوثی به عربستان رفت و اکنون نیز ائتلاف تحت رهبری عربستان، در حمایت از او مواضع مخالفان را بمباران می‌کنند.

از اواخر تابستان سال گذشته، پس از پیشروی نیروهای حوثی و تصرف شهر صنعا توسط آنها، یمن دستخوش درگیری بود.

اما درگیری‌ها به طور چشم‌گیری پس از حملات هوایی ائتلاف هوایی به رهبری عربستان سعودی، به مواضع مخالفان دولت عبدربه منصور هادی در اواخر زمستان گذشته، شدت یافت، و از آن زمان بر اساس اعلام سازمان ملل بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن کشته، و بیش از ۲۷ هزار تن زخمی شده‌اند.

ایران که به حمایت از نیروهای حوثی متهم است تا کنون تأکید کرده که حل مناقشه یمن باید در قالب گفت‌وگوهای یمنی-یمنی پیگیری شود.

XS
SM
MD
LG