لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

تمدید آتش‌بس موقت در یمن؛ مذاکرات صلح ۲۴ دی از سر گرفته می‌شود


اسماعیل اولد شیخ احمد؛ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن
اسماعیل اولد شیخ احمد؛ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن

مذاکرات صلح یمن در سوئیس، روز یکشنبه بدون هیچ توافقی در مورد پایان دادن به درگیری‌ها و مداخله خارجی در این کشور پایان یافت اما طرف‌های مذاکره موافقت کردند که بار دیگر در نیمه ماه ژانویه، اواخر دی‌ماه، گفت‌وگوها را از سر گیرند.

در همین حال خبرگزاری‌ها به نقل از منابع نزدیک به دولت عبدربه منصور هادی نوشتند که آتش‌بس موقت بین گروه‌های درگیر برای هفت روز دیگر تمدید شده است.

خبرگزاری‌ها به نقل از اسماعیل اولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، نوشته‌اند که مذاکرات صلح یمن ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ماه) از سر گرفته خواهد شد اما هنوز محلی برای این دور از گفت‌وگوها در نظر گرفته نشده است.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به هیئت نمایندگی عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور، نوشت که «دور اول مذاکرات یمنی با این توافق به پایان رسید که گفت‌وگوها از ۱۴ ژانویه در اتیوپی از سر گرفته شود».

با این حال آقای شیخ احمد یادآور شده که از زمان برقراری این دور از گفت‌وگوها در سه‌شنبه گذشته، «پیشرفتی جدی» به دست آمده است.

به گفته فرستاده سازمان ملل، در گفت‌وگوهای سوئیس، طرف‌های درگیر بر سر چارچوبی برای مذاکرات، تشکیل یک کمیسیون مشترک برای تنش‌زدایی، و نیز همکاری مشترک برای اعتمادسازی تفاهم کرده‌اند.

در طول این گفت‌وگوها نیز علاوه بر برقراری آتش‌بس موقت میان طرف‌های درگیر، طرفین بر سر تبادل صدها اسیر توافق و آن را اجرایی کردند، اما در حالی که نمایندگان دولت منصور هادی انتظار داشتند موضوع تبادل زندانیان ادامه داشته باشد، مخالفان این موضوع را منوط به برقراری آتش‌بس دائم دانستند.

تمدید هفت روزه آتش‌بس

در این میان در شرایطی که فرستاده سازمان ملل در امور یمن، توافق بر سر آتش‌بس را «دور از دسترس» خوانده بود، خبرگزاری‌های به نقل از منابع نزدیک به دولت منصور هادی نوشتند که آتش‌بس موقت بین گروه‌های درگیر هفت روز دیگر تمدید شده است.

موضوع تمدید آتش‌بس موقت ظاهراً از نتایج مستقیم مذکرات سوئیس نیست، چرا که رویترز در گزارش خود نوشته بود مشخص نیست طرف‌های مذاکره در سوئیس آیا بر سر تمدید آتش‌بس به توافق رسیده‌اند یا نه.

اما ساعتی بعد برخی منابع خبری به نقل از اعضای هیئت نمایندگی دولت منصور هادی و خبرگزاری ایتارتاس به نقل از وزیر خارجه یمن، تأکید کردند که آتش‌بس موقت به مدت هفته روز دیگر ادامه خواهد داشت.

آتش‌بسی که هفته گذشته و همزمان با شروع مذاکرات دو طرف درگیر به آن متعهد شدند.

رویترز یادآوری کرده که گرچه در طول زمان برگزاری مذاکرات، عربستان سعودی و نیروهای حوثی یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند، اما کاهش درگیری‌ها در این مدت امکان انتقال کمک‌های ضروری به مناطق جنگ‌زده را فراهم کرد.

رویترز به نقل از تحلیلگران نوشته است که با توجه به قدرت گرفتن شبه‌نظامیان داعش که تهدیدی برای هر دو سوی مناقشه یمن محسوب می‌شوند و همچنین به بن‌بست رسیدن درگیری‌های میدانی، گفت‌وگوهای آتی در اتیوپی، بهترین بخت برای پایان دادن به این مناقشه ۹ ماهه است.

از اواخر تابستان سال گذشته، پس از پیشروی نیروهای حوثی و تصرف شهر صنعا توسط آنها، یمن دستخوش درگیری بود.

اما درگیری‌ها به طور چشم‌گیری پس از حملات هوایی ائتلاف هوایی به رهبری عربستان سعودی، به مواضع مخالفان دولت عبدربه منصور هادی در اواخر زمستان گذشته، شدت یافت، و از آن زمان بر اساس اعلام سازمان ملل بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن کشته، و بیش از ۲۷ هزار تن زخمی شده‌اند.

ایران که به حمایت از نیروهای حوثی متهم است تا کنون تأکید کرده که حل مناقشه یمن باید در قالب گفت‌وگوهای یمنی-یمنی پیگیری شود.

XS
SM
MD
LG