لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

وزیران خارجه آمریکا و روسیه در مورد سوریه گفت‌وگو می‌کنند


جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه، روز ۲۹ دی‌ماه در زوریخ دیدار و در مورد پیشبرد مذاکرات صلح سوریه و نیز وضعیت اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد.

آقایان لاوروف و کری، روز ۲۴ دی ماه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند؛ یک روز پس از تماس تلفنی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با ولادیمیر پوتین، هم‌تای خود در مسکو.

به گفته وزارت خارجه روسیه، دو طرف طی تماس تلفنی که داشته‌اند «به بررسی راه‌های پایان دادن به بحران سوریه و اوکراین پرداخته‌اند».

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز دیدار پیش‌روی وزیران را تائید کرده و گفته «آمریکا نگرانی خود را از تاکتیک‌های روسیه در بحران سوریه اعلام کرده است».

به گفته آقای کربی، جان کری «یک بار دیگر نگرانی عمیق خود را در مورد حملات روسیه و نیروهای حکومت [سوریه] علیه غیرنظامیان بیان کرده است».

در آغاز دی‌ماه، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی گفت در حملات هوایی روسیه در سوریه دست‌کم ۲۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند و برخی از حملات «مستقیما» به غیرنظامیان یا مراکز مسکونی انجام شده است. وزارت دفاع روسیه این گزارش را رد کرده است.

ارتش روسیه در حال حاضر حملاتی هوایی را در حمایت از نیروهای وابسته به بشار اسد انجام می‌دهد.

ائتلافی به رهبری ایالات متحده نیز حملاتی هوایی را علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های افراطی انجام می‌دهد. گزارش‌هایی در مورد کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی ائتلاف نیز منتشر شده‌است. وزارت دفاع آمریکا گفته است در مورد این گزارش‌ها تحقیقاتی انجام خواهد داد.

جان کری در عین حال از روسیه خواسته است بر حکومت سوریه فشار بیاورد تا اجازه دهد کمک‌های بیشتری به مردم آن کشور، به ویژه در مناطق دورافتاده و محاصره‌شده انتقال پیدا کند.

جنگ داخلی سوریه با بیش از ۲۵۰ هزار قربانی، میلیون‌ها مجروح و موجی‌ کم‌سابقه از آوارگان و پناهجویان پنج سال است که ادامه دارد و گفت‌وگوهای بین‌المللی برای پایان دادن به آن هنوز نتیجه چشم‌گیری نداشته است.

XS
SM
MD
LG