لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

استقبال هاشمی رفسنجانی از افزایش میزان تأیید صلاحیت‌ها


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با استقبال از افزایش تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده، می‌گوید «اگر درصدی» از نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شوند، «مردم با اشتیاق رأی می‌دهند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی، روز شنبه ۱۷ بهمن،با اشاره به گفته های مقامات شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت ۲۵ درصد از کاندیداهای رد صلاحیت شده، گفت که «در صورت صحت این خبر، شاهد انتخاباتی رقابتی در اسفند ماه خواهیم بود».

وی اضافه کرد: «اگر درصدی از رد صلاحیت شده ها براساس اعتدال و حق‌بینی به عرصه انتخابات و رقابت بازگشته باشند، مردم با شوق و اشتیاق فراوان و از میان نامزدهای موجود، به افراد مورد تأیید خویش رأی می‌دهند و خواست آنان از دل صندوق‌ها بیرون می‌آید».

روز جمعه نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان، اعلام کرده بود که صلاحیت نزدیک به ۲۵ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس که به رد صلاحیت خود توسط هیئت‌های نظارت اعتراض کرده بودند، از سوی شورای نگهبان تأیید شده است.

آقای ابراهیمیان پیشتر تعداد معترضان به رد صلاحیت‌ها را شش هزار نفر اعلام کرده بود.

در همین زمینه سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، نیز روز شنبه از تأیید صلاحیت یک هزار و پانصد نامزد رد صلاحیت‌شده خبر داد و افزود که به این ترتیب میزان نامزدهای تأیید صلاحیت شده، از ۴۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان به ۵۵ درصد افزایش یافته است.

در عین حال از عصر روز جمعه، گزارش‌های متناقضی درباره تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس در وب‌سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های ایران منتشر شده است.

در حالی که کانال تگرامی روزنامه ایران روز جمعه از تأیید صلاحیت ۱۷ نامزد اصلاح‌طلب و یا چهره‌های نزدیک به آنان در حوزه انتخابیه تهران خبر داده بود، به گفته ایلنا، از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان تا کنون علی مطهری نماینده کنونی مجلس و محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار، تأیید صلاحیت شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، صادق خرازی، عضو هیئت مؤسس حزب ندای ایرانیان، خبر داد که مجید فراهانی، دبیرکل این حزب، تأیید صلاحیت شده است.

خبرگزاری ایلنا همچنین از رد صلاحیت محسن و فاطمه هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داده است.

بر اساس این گزارش محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیئت بدوی رئیس به تخلفات نهاد ریاست جمهوری، رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، مهدی نادمی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملی و فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، نیز رد صلاحیت شده‌اند.

وب‌سایت انتخاب نیز خبر داده است که نام مرتضی اشراقی، نوه آیت‌الله خمینی، «نه در میان تأیید صلاحیت شدگان است نه در میان رد صلاحیت‌ها».

به گفته این وب‌سایت همچنین ۱۶ نماینده مجلس نهم از جمله حمید رسايی، کمال‌الدین پیرموذن، ارسلان فتحی‌پور، عباس رجايی، حبيب برومند، احمد شوهانی، حمیدرضا پشنگ، روح‌الله بیگی، محمدمهدی پورفاطمی، صفر نعيمی‌رز، حسن تأمینی و مهدی موسوی‌نژاد رد صلاحیت شده‌اند.

حمید رسایی، کمال‌الدین پیرموذن و صفر نعیمی‌رز، خود گزارش‌ها درباره رد صلاحیت شان را تأیید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG