لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

نماینده آمریکا: آزمایش موشکی ایران درخور واکنش شورای امنیت است


آمریکا در آستانه نشست مشورتی شورای امنیت برای بررسی آزمایش اخیر موشکی ایران، اعلام کرد که به تلاش برای اقدام شورای امنیت در این زمینه ادامه می‌دهد و روسیه را متهم کرد که نقض قطعنامه از سوی ایران را نادیده می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، که جلسه روز دوشنبه ۲۴ اسفند شورای امنیت به درخواست او برگزار شده، به خبرنگاران گفت که اقدام ایران «درخور واکنش شورای امنیت است».

خانم پاور افزود که روسیه به دنبال توجیهی حقوقی می‌گردد تا در این زمینه اقدام نکند اما ما حتی به رغم کنایه‌هایی که در این مورد شنیده‌ایم، از تلاش در شورای امنیت ناامید نخواهیم شد.

آمریکا به این دلیل خواهان برگزاری نشست مشورتی روز دوشنبه شورای امنیت، شده که معتقد است آزمایش‌های موشکی ایران «بی‌ثبات‌کننده و تحریک‌آمیز» است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک مستقیم


ساعتی پیش از سخنان سامانتا پاور، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، اعلام کرده بود که کشورش معتقد نیست اقدام ایران در آزمایش موشکی اخیر، نقض قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

آقای چورکین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد لزوم اعمال جریمه‌هایی علیه ایران از سوی شورای امنیت، گفته بود که «پاسخ روشن و کوتاه، نه است».

او همچنین گفته است: «روسیه شواهدی در دست ندارد که نشان دهد موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد آزمایش شده از سوی ایران، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران اما می‌گوید که آزمایش‌های موشکی در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

در این زمینه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست وزیران خارجه این اتحادیه، تصریح کرده که آزمایش موشکی ایران نقض توافق اتمی نیست اما به تنش در منطقه دامن می‌زند.

آن طور که خبرنگاران حاضر مقر اتحادیه اروپا در بروکسل گزارش کرده‌اند، خانم موگرینی گفته‌ است که هیچ‌یک از اعضای اتحادیه اروپا تقاضایی برای تحریم ایران بر سر آزمایش موشکی‌اش نداده‌اند اما در عین حال احتمال گفت‌وگوهای آتی در این زمینه را رد نکرده است.

پیش از این وزیران امور خارجه آمریکا و فرانسه پس از دیدار روز یکشنبه خود در پاریس، به تهران هشدار داده بودند که تهران ممکن است در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر با تحریم‌های جدیدی روبه رو شود.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز خواستار «اقدامات تنبیهی» علیه ایران شده است.

دنی دانون به خبرنگاران گفته است که ما نمی‌توانیم سرمان را زیر برف فرو کنیم و «امیدوار باشیم آیت‌الله‌ها مسئولانه عمل کنند».

در مقابل اما، هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل بیانیه ای صادر کرده است که در مخالفت با طرح موضوع آزمایش موشکی اخیر در شورای امنیت، در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است.

این بیانیه تصریح کرده است: اظهار نظرهایی که در مورد اسرائیل صورت گرفته، «تنها پاسخی به تهدیدهای اسرائیل علیه ایران است».

XS
SM
MD
LG