لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

اوپک: افزایش ۱۸۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه فوریه


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، می‌گوید که تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به ژانویه حدود ۱۸۸ هزار بشکه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که دوشنبه ۲۴ اسفندماه در سایت رسمی اوپک منتشر شد، تولید نفت ایران در ماه فوریه به سه میلیون و ۱۳۲ هزار بشکه در روز رسیده است. رقمی که نسبت به متوسط تولید ایران در سال گذشته میلادی روزانه ۲۹۵ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش تولید نفت عراق در ماه گذشته روزانه بیش از ۲۶۳ هزار بشکه کاهش یافته است، اما هنوز هم با تولید روزانه چهار میلیون و ۱۵۶ هزار بشکه، دومین تولیدکننده اوپک بعد از عربستان است. ایران در جایگاه سوم قرار دارد، در حالی که قبل از تحریم‌ها دومین جایگاه را داشت.

عربستان نیز در ماه گذشته تولید روزانه خود را ۱۴ هزار بشکه نسبت به ماه ژانویه افزایش داده و به رقم ۱۰ میلیون و ۱۴۲ هزار بشکه رسانده است.

در مجموع، ۱۳ عضو اوپک (اندونزی هم اخیراً دوباره به این سازمان پیوست) در ماه فوریه ۳۲ میلیون و ۲۷۸ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته‌اند که نسبت به ژانویه کاهشی ۱۷۵ هزار بشکه‌ای نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه دیگر در گزارش اوپک این است که تقاضای جهانی به نفت اوپک در سال جاری ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است که ۷۸۰ هزار بشکه بیشتر از تولید کنونی اعضا هست.

در این میان، قیمت نفت سنگین ایران نیز در ماه گذشته بیش از سه دلار نسبت به ژانویه افزایش یافته و به بالای ۲۷ دلار رسیده است.

قیمت نفت اوپک در ماه جاری میلادی نیز روند صعودی داشته است. آخرین به روز رسانی قیمت‌ها در سایت اوپک حاکی است که قیمت سبد نفتی این سازمان در روز شنبه به بالای ۳۵ دلار رسیده است، که نسبت به ابتدای ماه مارس چهار دلار افزایش نشان می‌دهد. این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۸ دلار بود.

این گزارش درباره صادرات نفت ایران اطلاعاتی منتشر نکرده است، اما آژانس بین‌المللی انرژی شنبه این هفته گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه فوریه به ۱.۴ میلیون بشکه در روز اوج گرفته است و انتظار می‌رود در ماه جاری (مارس) نیز این رقم دوباره ۱۵۰ هزار بشکه افزایش یابد. درست قبل از لغو تحریم‌ها در نیمه ماه ژانویه، صادرات روزانه نفت ایران ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز بود.

صادرات نفت خام ایران قبل از تحریم‌ها نیز ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود.

XS
SM
MD
LG