لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

صادرات نفت ایران، در «بالاترین حد» طی دو سال گذشته


صادرات نفت ایران در ژانویه و فوریه امسال پس از برداشته شدن تحریم‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه حدود ۱.۴۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه حدود ۱.۴۴ میلیون بشکه در روز و در ژانویه حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۲۰ درصد بیش از متوسط صادرات روزانه ایران در سال گذشته است.

این حجم صادرات نفت خام از ایران بالاترین حد از فوریه ۲۰۱۴ تاکنون است.

تحلیل‌گران می‌گویند که افزایش صادرات ایران بر مقدار نفت مازاد در بازار که هم اکنون حدود یک میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود خواهد افزود.

ایران قصد دارد عرضه نفتی را به بازارهای جهانی آغاز کند که در طول چهار سال گذشته ذخیره کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان این نفت ذخیره شده در تانکرها را ۳۰ تا ۵۰ میلیون بشکه ارزیابی کرده است.

بازگشت ایران به بازار پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی در ماه جاری به دقت رصد می‌شود، زیرا مازاد عرضه جهانی قیمت‌ها را به نسبت اواسط سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰ درصد کاهش داده است.

در همین حال امیدواری به این که دیگر تولیدکننده‌های عمده شامل عربستان سعودی و روسیه در مورد محدود کردن تولید با اوپک همکاری کنند قیمت‌ها را در هفته جاری افزایش داد.

بخش بزرگی از حدود ۴۰ میلیون بشکه نفتی که ایران روی تانکرهای خود ذخیره کرده میعانات گازی است و هر چه نفت فوق سبک (میعانات) سریع‌تر فروخته شود، سریع‌تر می‌توان کشتی‌ها را برای فروش بارگیری کرد.

فروش نفت ایران در چهار هفته گذشته و در پی رفع تحریم‌ها در ماه جاری به نسبت ۱.۲۱ میلیون بشکه نفت در مدت مشابه سال گذشته حدود یک‌چهارم افزایش داشته است.

تحریم‌ها علیه برنامه اتمی ایران که موجب نصف شدن صادرات روزانه نفت ایران از ۲۰۱۱ تاکنون شده بود در ماه جاری میلادی برداشته شد.

در همین زمینه یک مقام نفتی ایران به رویترز گفته است که «چرا که نه؟ هیچ چیز جلودار ما نیست. قطعا صادرات باید افزایش یابد.»

در همین حال ایران بازار نفت هند را که بیشترین رشد در آسیا را دارد به عنوان مقصد اصلی هدف گرفته است. در مقایسه با واردات ۱۸۳ هزار بشکه نفت درروز در ماه ژانویه، هند ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در ماه فوریه وارد خواهد کرد.

رویترز می‌نویسد که صادرات نفت ایران به آسیا در ماه فوریه به ۱.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم برای ماه ژانویه ۱.۲۴ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

ایران در نظر دارد ۵۰۴ هزار بشکه نفت در روز به مشتری اصلی‌اش یعنی چین در ماه فوریه تحویل دهد که پنج درصد کمتر از مقدار مربوط به ماه ژانویه است.

ایران همچنین ۳۰۳ هزار بشکه نفت در روز به هند در ماه فوریه خواهد فروخت. این مقدار ۶۶ درصد بیش از فروش مربوط به ماه ژانویه و بالاترین حد از ماه مه ۲۰۱۵ خواهد بود.

صادرات به ژاپن و کره جنوبی در ماه فوریه کمتر از ماه ژانویه خواهد بود. صادرات به این کشور در ژانویه بالاترین حد در چند ماه گذشته بود.

XS
SM
MD
LG