لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

«بازهای کردستان» مسئولیت انفجار اخیر آنکارا را پذیرفتند


چهار روز پس از انفجار مرگبار در پایتخت ترکیه، گروه شبه نظامی «بازهای آزادی کردستان» روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار انتحاری را پذیرفت. در همین حال آلمان سفارت خود در آنکارا را به دلیل «حمله‌ای قریب‌الوقوع» تعطیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گروه همچنین تهدید کرده است که به حملات خود علیه نیروهای امنیتی حکومت ترکیه ادامه خواهد داد.

انفجار بزرگی شامگاه یک‌شنبه، ۲۳ اسفند، در محله‌ای شلوغ در آنکارا، پایتخت ترکیه، در نزدیکی وزارت دادگستری ترکیه رخ داد که ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشت.

یک روز بعد مقام‌های امنیتی ترکیه اعلام کردند که یکی از دو فرد مظنون به ارتکاب انفجار روز یک‌شنبه زنی از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا، بوده که سال گذشته به این حزب پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های امنیتی ترکیه در همین روز دوشنبه اعلام کردند که شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد مسئولیت این انفجار متوجه پ‌کاکا است و یکی از بمب‌گذاران انتحاری زنی است متولد سال ۱۹۹۲ اهل شهر قارص در شرق ترکیه.

با این حال گروه «بازهای آزادی کردستان» یا «تاک» روز پنج‌شنبه ضمن قبول مسئولیت این انفجار اخیر دلیل آن را «انتقام‌گیری» از عملیات نیروهای ترکیه در جنوب شرقی این کشور که بیشتر کردنشین است اعلام کرد.

همین گروه ماه گذشته نیز مسئولیت یک انفجار دیگر در شهر آنکارا را که به مرگ ۲۹ نفر انجامید پذیرفته بود.

گروه «بازهای آزادی کردستان» یا «تاک» گروهی است که از پ‌کاکا منشعب شده، اما، به نوشته آسوشیتدپرس، کارشناسان می‌گویند که این دو سازمان همچنان وابسته هستند.

طبق محاسبه رویترز، پایتخت ترکیه در پنج ماه گذشته هدف دست‌کم سه بمب‌گذاری بوده است.

در همین حال دولت آلمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به دلیل «وجود نشانه‌هایی از حمله‌ای قریب‌الوقوع» در پایتخت ترکیه سفارت خود را تعطیل کرده است.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه آلمان،‌ کنسول‌گری آلمان و مدرسه آلمانی‌ها در شهر استانبول در روز پنج‌شنبه تعطیل خواهند بود.

XS
SM
MD
LG