لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در عراق «به‌زودی افزایش می‌یابد»


ژنرال جوزف دانفورد در کنار اشتون کارتر
ژنرال جوزف دانفورد در کنار اشتون کارتر

فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز شنبه، هفتم فروردین‌ماه، اعلام کرد که تعداد نیروهای نظامی آمریکا حاضر در کشور عراق «در هفته‌های آینده» افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، افزایش نیروهای آمریکا در عراق طرح وزارت کشور ایالات متحده، پنتاگون، است و به زودی به باراک اوباما ارائه خواهد شد.

گرچه باراک اوباما در مقام ریاست جمهوری آمریکا هنوز رسما با این طرح موافقت نکرده است، اطمینان این مقام ارشد نظامی در اعلام این خبر حکایت از آن دارد که آقای اوباما با این طرح مخالفتی نخواهد کرد.

ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران خبر افزایش نیرو را از قول خود و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده است.

آقای دانفورد گفت: «من و وزیر [دفاع] باور داریم که در هفته‌های آینده شاهد افزایشی در تعداد نیروهای آمریکا در عراق خواهیم بود، گرچه هنوز رسما در این باره تصمیمی گرفته نشده است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال دانفورد در مورد میزان این افزایش نیرو اظهار نظری نکرده، اما تاکید کرده است که نیروهای آمریکایی دور از خط مقدم جبهه در عراق فعالیت خواهند داشت.

خبر افزایش نیروهای آمریکا در عراق سه روز پس از آن منتشر می‌شود که باراک اوباما در یک سخنرانی در آرژانتین چنین اظهار نظر کرد که جهان باید در نبرد علیه تروریسم متحد باشد و «ایالات متحده می‌تواند و خواهد توانست که گروه حکومت اسلامی را شکست دهد».

وی در این سخنرانی افزود: «ما شدیدا به تعقیب گروه حکومت اسلامی ادامه می‌دهیم تا زمانی که ریشه آنها از سوریه و عراق کنده شود و سرانجام نابود شود.»

این سخنرانی آقای اوباما واکنشی بود به وقایع تروریستی بروکسل، پایتخت بلژیک، در روز سه‌شنبه، سوم فروردین‌ماه، که دست‌کم ۳۱ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت و گروه حکومت اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

در عین حال خبر افزایش نیرو یک روز پس از آن منتشر می‌شود که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، تایید کرد که نیروهای نظامی این کشور حاجی امام، از رهبران ارشد گروه حکومت اسلامی (داعش)، را به قتل رسانده‌اند.

آقای کارتر روز جمعه، ششم فروردین، تایید کرد که جز حاجی امام، چند مقام ارشد دیگر حکومت اسلامی نیز در این عملیات کشته شده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا از حاجی امام به عنوان «وزیر مالی» داعش نام برده و گفت که او «تروریستی شناخته شده» بود که در عملیات این گروه در سوریه و عراق نقش داشت.

واشینگتن و بغداد در سال ۲۰۰۸ توافق کردند که آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۱، ۴۶ هزار نیروی باقی‌مانده خود را از خاک عراق خارج کند، اما در سال ۲۰۱۱ ادامه حضور نیروهای آمریکایی پس از این سال به مسئله‌ای حساس در سیاست عراق تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG