لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

فدریکا موگرینی وارد تهران شد


فدریکا موگرینی در جریان سفر سال گذشته به تهران
فدریکا موگرینی در جریان سفر سال گذشته به تهران

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه ۲۸ فروردین ماه به همراه یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

به گزارش ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است ابتدا با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، دیدار و گفت‌وگو کند و سپس هر دو در نشست خبری مشترکی حاضر خواهند شد.

خانم موگرینی روز شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «برای بار دوم بعد از توافق هسته ای به ایران می‌روم، این دفعه به ریاست یک هیات متشکل هفت کمیسیونر برای آغاز همکاری‌های ایران و اروپا.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر ۲۴ ساعته فدریکا موگرینی درست چندروز پس از سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران انجام می‌شود.

طبق این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرده است: این دیدار گامی مهم در راستای ایجاد روابط بین اتحادیه اروپا و ایران براساس بر تعاون و همکاری است.

فدریکا موگرینی پارسال پس از امضای توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی به تهران سفر کرد و با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

ایران و اعضای گروه ۱+۵ در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند که در ازای اقدامات ایران قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

در همین حال، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است: اکنون فرصت همکاری مجدد با ایران فراهم شده است.

در همین زمینه، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است، ‌در جریان سفر خانم موگرینی به تهران و دیدار وی با مسئولان این کشور مسایلی چون؛ تجارت، کمک‌های بشردوستانه، همکاری هسته‌ای غیر نظامی و حقوق بشر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز در خصوص سفر مسئول سیاست خارجی اروپا به تهران گفته است: از آنجا که خانم موگرینی در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش داشت، ‌ اینک امیدوار است که به پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در سوریه و یمن کمک کند.

این مقام همچنین اضافه کرده است که اتحادیه اروپا از تلاشهای ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کند. اما ایران نیز می‌بایست قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و جلوگیری از استفاده تروریست ها از سیستم مالی را اجرا کند.

XS
SM
MD
LG