لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

پیش‌بینی اسرائیل: کنفرانس صلح پاریس شکست می‌خورد


همزمان با آغاز به کار نشست پاریس در روز جمعه، ۱۴ خرداد، برای احیای گفت و گوهای سیاسی راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی، در حالی که نمایندگان دو طرف اصلی در آن حضور ندارند، اسرائیل شکست این همایش را پیش‌بینی کرد.

بر اساس گزارش رسانه های اسرائیل، دوری گلد، مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل، گفت همایش پاریس تنها انتظارات فلسطینی ها را بالا می برد و اسرائیل هیچ گاه به احکام جهانی تن نخواهد داد.

در حالی که اسرائیل با تصمیم خود به کنفرانس نرفته، نبود هیئت فلسطینی در همایش نتیجه تصمیم دولت فرانسه است، با وجود آن که رهبری تشکیلات خودگردانی از طرح فرانسه به گرمی استقبال کرده بود.

رئیس جمهوری فرانسه ماه‌های گذشته در ارائه طرح سیاسی اش گفته بود اگر این ابتکار ناکام شود، فرانسه نیز استقلال فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها از فرانسه، فرانسوا اولاند جمعه در آغاز همایش پاریس گفت صلح در خاورمیانه یک ضرورت است و ادامه وضعیت بحرانی کنونی و خشونت ها، تنها آب به آسیاب تروریست ها می ریزد.

به گفته آقای اولاند، «وضعیت خاورمیانه به طور کلی متلاطم شده و خلایی در نبود صلح ایجاد شده که تروریست ها این خلاء را پر خواهند کرد».

فرانسوا اولاند افزود، با پیشرفت صلح اسرائیلی‌فلسطینی از خشونت ها در سایر مناطق خاورمیانه کاسته خواهد شد.

آقای اولاند در همین حال گفت: «نمی خواهیم چیزی را به دو طرف تحمیل کنیم؛ نمی خواهیم به جای آنها تصمیم بگیریم؛ باید به دو طرف امید داد که بازگشت شان به میز مذاکرات می تواند موجب تحقق صلح شود.»

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به تازگی گفته بود، دهه ها نزاع اسرائیلی- فلسطینی ادامه یافته و معتقد است که تا پایان دولت او تلاش برای میانجی گری بی فایده خواهد بود.

اما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در همایش پاریس حضور یافته تا «نظرات را بشنود».

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی، در کنار وزیر خارجه کشور مسلمان اندونزی، وزیر خارجه کانادا و شماری از کشورهای دیگر، از جمله دولت های آفریقایی که هم با اسرائیل و هم با فلسطینی ها روابط دارند، به نشست پاریس دعوت شده اند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این نشست حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ها، کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه، شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، در پایان همایش پاریس بیانیه ای صادر می کند تا با تاکید بر راهکار استقلال فلسطین در جوار اسرائیل، از گسترش یهودی نشین ها در کرانه باختری انتقاد کند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور سه شنبه گذشته در سخنرانی در کنست گفته بود: «کنفرانس های بین المللی راهکار صلح نیست و صلح اسرائیل با مصر و اردن از طریق گفت و گوی مستقیم با آنها به دست آمد.»

نتانیاهو افزوده بود، حاضر است به کاخ الیزه برود و مستقیم با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردانی دیدار کند.

نتانیاهو با رد طرح فرانسه، از ابتکار سیاسی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر استقبال کرده و آن را «فرصتی تازه» برای صلح نامیده است.

رئیس جمهوری مصر دو هفته پیش گفت، اسرائیل با قبول طرح صلح عربی می تواند با تمامی کشورهای عربی و اسلامی رابطه عادی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG