لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

«درخواست کمک» نتانیاهو از سفرای خارجی برای دیدار با محمود عباس


نخست وزیر اسرائیل خطاب به سفیران کشورهای خارجی در تل آویو گفت که «به من برای ملاقات با رهبری تشکیلات فلسطینی کمک کنید».

به گزارش روزنامه جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، در دیدار با سفیران کشورهای مختلف در اسرائیل افزود که «آماده است همین امروز با محمود عباس ملاقات کند».

به گفته نتانیاهو، «ابومازن (محمود عباس) می تواند همین امروز به خانه من در اورشلیم، بیت المقدس، بیاید یا این که من به رام الله (در کرانه باختری) بروم یا هر جای دیگری که او می خواهد».

نخست وزیر اسرائیل افزود که «تاکید کرده ایم که وجود کشور فلسطینی را می پذیریم».

به گزارش جروزالم پست، دیدار نتانیاهو با سفیران خارجی در آیین سالروز استقلال اسرائیل صورت گرفت.

آخرین دور از گفت‌وگوهای واقعی سیاسی میان اسرائیل و فلسطینی ها در آخرین ماه‌های نخست وزیری اهود اولمرت در پاییز سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد.

دولت نتانیاهو برای استقلال کشور فلسطین شروطی قائل شده که فلسطینی ها آن را رد کرده اند.

اما در نبود چشم‌اندازی برای تجدید مذاکرات صلح، فلسطینی ها برای تحقق آرمان خود در استقلال کشور فلسطین، به سازمان ملل و نهادهای جهانی روی آورده اند.

همچنین در نبود صلح، خشونت ها در مناسبات طرفین تشدید شده و در هفت ماه اخیر بیش از ۲۱۰ فلسطینی و ۲۸ اسرائیلی کشته شده اند؛ خشونت های خیابانی اکثرا با حمله با چاقو از سوی فلسطینی ها آغاز شده و نیروهای اسرائیلی مهاجمان را درجا با گلوله کشته اند.

با وجود «آمادگی» نتانیاهو برای ملاقات با رهبر حکومت خودگردانی، یک مقام ارشد دیگر اسرائیل گفته است، طرح سیاسی فرانسه را برای از سرگیری گفت و گوهای صلح با فلسطینی ها «رد می کنیم».

دوری گولد، مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل، در مصاحبه با جروزالم پست در شماره جمعه، ۲۴ اردیبهشت، گفت: حتی اگر فلسطینی ها پیش‌شرط قبلی نتانیاهو برای شناسایی اسرائیل به عنوان «خانه ای برای یهودیان» را قبول کنند، اسرائیل ابتکار سیاسی فرانسه را رد می کند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، چند ماه پیش ابتکار سیاسی خود را ارائه کرد و با وجود استقبال رهبری فلسطینی، اسرائیل آن را رد کرده است.

فرانسه طراحی کرده بود که اواخر بهار ۱۳۹۵ میزبان یک همایش برای صلح اسرائیلی- فلسطینی باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به تازگی گفته بود که در ماههایی که از عمر دولت او باقی مانده است «امکانی برای پیشبرد گفت و گوهای صلح وجود ندارد همان گونه که این نزاع دهه ها طول کشیده است».

در این میان، روز پنج‌شنبه که اسرائیل جشن شصت و هشتمین سالروز استقلال را برگزار کرد، هزاران تن از فلسطینی ها با راهپیمایی در شهرهای محدوده سال ۱۹۴۸ خواهان بازگشت به خانه های اجداد خود شدند.

راهپیمایان به سنت اجداد خود، کلیدهای خانه های قدیمی را در دست یا در گردن داشتند و اعاده «حق بازگشت» را مورد تاکید قرار می دادند.

فلسطینی ها استقلال اسرائیل را «یوم النکبه» (به عربی: «روز فاجعه») برای خود می نامند.

در همین حال، نتانیاهو در روز استقلال اسرائیل و نیز در پاسخ به پرسش های اینترنتی از سراسر جهان و بویژه از کشورهای عربی، به بقیه یهودیان جهان که هنوز به این کشور مهاجرت نکرده اند، گفت «اسرائیل وطن شما است؛ برای زندگی به اینجا بیایید».

XS
SM
MD
LG