لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

تلاش مجدد قدرت‌های جهانی برای احیای مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها


نیروهای امنیتی اسرائیل و ساکنان فلسطینی بیت‌المقدس
نیروهای امنیتی اسرائیل و ساکنان فلسطینی بیت‌المقدس

وزیران خارجه قدرت‌های جهانی روز جمعه ۱۴ خرداد در پاریس گرد هم می‌آیند تا تلاش‌های تازه‌ای را برای احیای مذاکرات صلح خاورمیانه آغاز کنند. این نخستین نشست بین‌المللی از این دست از سال ۲۰۰۷ میلادی است.

فلسطینی‌ها و اسرائیل به این نشست دعوت نشده‌اند.

تلاش‌های فرانسه برای ادامه مذاکرات صلح پس از آن آغاز شد که واشینگتن بخش گسترده‌ای از اقدامات خود را در این زمینه، به دلیل عدم پیشرفت، متوقف کرد.

در فرودین ماه سال ۱۳۹۴ لوران فابیوس، وزیر خارجه وقت، اعلام کرد پاریس قصد دارد برای از سرگيری مذاکرات صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان، پيش‌نويس قطعنامه‌ای را به شورای امنيت سازمان ملل پيشنهاد کند.

سه ماه بعد آقای فابیوس با طرحی که آماده شده بود به خاورمیانه سفر کرد.

در بهمن ماه گذشته دولت فرانسه، بی‌توجه به واکنش نخست وزیر اسرائیل به طرح پاریس برای از سرگیری روند مذاکرات، طرح خود را از طریق سفیرش در تل‌آویو رسما به وزارت خارجه اسرائیل ارائه کرد.

بنیامین نتانیاهو گفته بود «تهدید فرانسه» مبنی بر این که در صورت شکست کنفرانس صلح، فرانسه نیز کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت، موجب می‌شود که فلسطینی‌ها از خود «نرمش نشان ندهند».

در همان ماه پاریس گفته بود اگر مذاکرات صلح نتیجه ندهد، فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت خواهد شناخت.

خبرگزاری فرانسه اکنون به نقل از یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید «می‌دانیم که فورا به صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیل نمی‌رسیم، ولی می‌خواهیم شرایطی درست را برای آوردن دو طرف پای میز مذاکره فراهم کنیم».

همین خبرگزاری از قول یک مقام رسمی وزارت خارجه ایالات متحده نقل کرده که جان کری، «حامل هیچ پیشنهاد مشخصی به نشست پاریس نخواهد بود».

وزیران خارجه آمریکا، روسیه، مقام‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل -اعضای گروه چهارگانه- در کنار مقام‌های اتحادیه عرب، اعضای شورای امنیت و حدود ۲۰ کشور جهان، در نشست پاریس شرکت می‌کنند.

هدف اولیه نشست، تاکید بر قطعنامه‌ها و اسناد بین‌المللی موجود، برای برپایی کشور مستقل فلسطینی در باریکه غزه و کرانه باختری‌ست که در کنار اسرائیل، در صلح به حیات خود ادامه دهد.

تلاش‌های پیشین شکست خورده است؛ آخرین بار فلسطینی‌ها، شهرک‌سازی اسرائیل در مناطق اشغالی را دلیل تیره شدن افق برای رسیدن به توافق صلح عنوان کردند. اسرائیل خواستار افزایش تمهیدات امینیت در مناطق فلسطینی و جلوگیری از حملات به شهروندان خود شده بود. این کشور در عین حال تاکید دارد که بیت‌المقدس/اورشلیم، پایتخت غیرقابل تقسیم آن است. فلسطینی‌ها خواستار تشکیل کشور خود به پایتختی بیت‌المقدس شرقی هستند.

XS
SM
MD
LG