لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

اعتراض به فروش «خانه حاکم تهران» از سوی «ستاد فرمان امام»


نمایی از یک بخش از حصار ناصری که خانه حاکم تهران نیز در آن واقع است
نمایی از یک بخش از حصار ناصری که خانه حاکم تهران نیز در آن واقع است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خواستار توقف فروش «خانه حاکم تهران» به یکی از «متخلفان ساختمان‌سازی» از سوی «ستاد اجرایی فرمان امام» شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد سالاری، رئیس این کمیسیون، در دویست و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران که روز سه‌شنبه، ۱۵ تیرماه، برگزار شد٬ در مورد فروش این خانه به ستاد مذکور تذکر داد.

به گفته آقای سالاری، «خانه حاکم تهران» که در دوران قاجار احداث شده دارای مجموعه «المان‌ها [عناصر] و نشانه‌های ارزشمند و دارای ارزش تاریخی بالایی است».

وی افزود که «متاسفانه» مکاتبات مدیرکل بافت‌های فرسوده شهرداری تهران با سازمان میراث فرهنگی استان تهران به منظور توقف فروش این خانه تاریخی بی‌نتیجه مانده است.

آقای سالاری همچنین خریدار این خانه از «ستاد اجرایی فرمان امام» را یکی از ساختمان‌ساز‌های معروف تهران معرفی کرده که «تخلف ساختمانی بسیار زیادی» داشته است.

این عضو شورای شهر تهران در مورد تخریب این خانه از سوی خریدار مذکور هشدار داده و گفته است که «ما درخواست داریم با همراهی رسانه‌ها فروش این خانه متوقف شود».

این خانه تاریخی در خیابان فردوسی و در محدوده «حصار ناصری» واقع شده و منسوب به یکی از متولیان اسبق تهران است.

در حال حاضر صد‌ها خانه تاریخی در تهران و بسیاری از شهر‌های ایران تخریب شده یا در معرض تخریب و غارت قرار دارند.

یکی از علل این تخریب‌ها٬ خروج این خانه‌ها از فهرست بناهای تاریخی با حکم دیوان عدالت اداری است.

سازمان میراث فرهنگی نیز بارها با نوشتن چندین نامه به این روند و احکام دیوان عدالت اداری اعتراض کرده است.

بر اساس رای شورای نگهبان در سال ۱۳۶۲، ثبت آثار تاریخی در ایران که مالک خصوصی دارند شرعا درست نیست، اما بر اساس قانونی دیگر که مصوبه سال ۱۳۵۷ است، تخریب‌کنندگان آثار تاریخی باید مجازات شوند.

خانه امین‌السلطان یا «اتحادیه» که با سریال تلویزیونی «دایی‌جان ناپلئون» به همین نام مشهور شده٬ از جمله خانه‌های در معرض تخریب بود که شهرداری تهران سال ۱۳۹۴ اقدام به خرید آن کرد.

اسفندماه سال ۱۳۹۲ نیز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که منزل مسکونی میرزا کاشف‌السلطنه مشهور به «پدر چای ایران» در پی غفلت سازمان میراث فرهنگی غارت شده است.

XS
SM
MD
LG