لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

عراقچی: طرف‌های مذاکره هسته‌ای درباره رفع موانع مبادلات بانکی با ایران توافق کردند


عباس عراقچی، رییس تیم هسته‌ای ایران در نشست کمیسیون برجام در وین
عباس عراقچی، رییس تیم هسته‌ای ایران در نشست کمیسیون برجام در وین

عباس عراقچی، رییس تیم هسته‌ای ایران در نشست کمیسیون برجام در وین، می‌گوید طرف‌های مذاکره با تهران بر سر حل‌وفصل برنامه اتمی‌اش روز سه‌شنبه موافقت کردند تا موانع مبادلات بانکی با ایران را رفع کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای عراقچی این اظهارات را روز سه‌شنبه ۲۹ تیر در پایان چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور دیپلمات‌های آمریکایی و کشورهای دیگر در وین- پایتخت اتریش- بیان کرد.

وی اظهار داشت: «واضح است که این پیامی برای وزارت خزانه‌داری آمریکا است... تا برای بانک‌ها و موسساتی که مایل به کار با ایران هستند مسائل را شفاف‌تر سازد و فضای مناسب و سازنده‌ای را برای معاملات آنها فراهم سازد».

رییس تیم مذاکره کننده ایران در نشست یاد شده افزود: «این مهمترین مسئله‌ای است که باید از سوی دولت آمریکا حل‌وفصل شود... تا شفاف سازی بیشتری صورت گرفته و موانع بر سر راه معاملات با ایران برداشته شود».

آقای عراقچی پیش از این نشست گفته بود که «کمیسیون مشترکِ تشکیل شده در برجام، رفع موانعی را که ممکن است در زمان اجرا پیش بیاید و تصمیم گیری‌های لازم و وظایفی دیگری که طبق برجام به عهده دارد، انجام می‌دهد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کمیسیون یاد شده پیش از دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دو نشست برگزار کرده بود و به گفته این مقام ایرانی، جلسه روز سه‌شنبه دومین نشست آن پس از برجام بود.

وی، «برقراری مجدد اتصالات بانکی و سایر موانع و مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمده است» را از محورهای مورد بحث در این کمیسیون عنوان کرده بود.

بر اساس برجام، ایران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کند یا به حال تعلیق در آورد و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهد شد.

این توافق از دی ماه پارسال اجرایی شد ولی مقام‌های ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها شکایت کرده‌اند که ایران هنوز نتوانسته است از ثمرات این توافق بهره‌مند شود.

مقامات جمهوری اسلامی بار‌ها اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران روی کاغذ برداشته شده اما آمریکا و کشورهای اروپایی باید تلاش «بیشتری» کنند تا «فضای روانی موجود به ویژه در زمینه تعاملات بانکی» برطرف شود.

در همین زمینه، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۱ تیرماه گفته بود که آمریکا پس از توافق اتمی وین «هر کاری دلش می‌خواهد» علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهد و پنج عضو دیگر در مقابل این اقدامات «هیچ کاری نمی‌کنند».

به دلیل اینکه برخی از تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران و نقض حقوق بشر از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از سوی آمریکا دنبال می‌شود، بانک‌های بزرگ و موسسات مالی می‌گویند مرزهای رفع تحریم‌ها شفاف نیست و نگران هستند که از سوی واشینگتن تحریم شوند.

برخی از مقام‌های آمریکایی وجود «فساد مالی»، «عدم شفافیت» و «حمایت از تروریسم» را از دلایل اصلی رویگردانی نظام مالی بین‌المللی از ایران می‌دانند هرچند استیون مال، هماهنگ کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای، گفته است تنها شش ماه از اجرای برجام گذشته و زمان می‌برد تا تاثیرات آن بر زندگی مردم ظاهر شود.

جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم در اولین سالگرد امضای برجام، بیانیه‌ای صادر کرده و گفته است که ایران در یکسال گذشته «نفع قابل توجهی» از رفع تحریم‌های هسته‌ای برده است.

قرار بود روز ۲۳ تیرماه نشستی میان مسئولان بانک مرکزی ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های بین‌المللی در لندن برگزار شود، که این جلسه به زمان دیگری موکول شد.

علی لاریجانی رییس مجلس ایران روز دهم تیرماه به کشورهای غربی هشدار داده بود که به گفته او، اگر بخواهند توافق هسته‌ای با تهران را «به گونه‌ای دیگر و دلخواه» مطرح کنند، توافق به هم خواهد خورد.

XS
SM
MD
LG