لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

تداوم رویارویی ارتش ترکیه و معترضان کرد در کوبانی


ترکیه در صدد ایجاد دیواری مرزی در نزدیکی کوبانی، و حضورش در این منطقه نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته است.
ترکیه در صدد ایجاد دیواری مرزی در نزدیکی کوبانی، و حضورش در این منطقه نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته است.

تنش‌ها در مرز ترکیه و کوبانی همچنان ادامه دارد و روز جمعه، در جریان تیراندازی نیروهای نظامی ترکیه به معترضان کرد در مرز کوبانی، دو غیرنظامی کشته و هشتاد نفر هم زخمی شده‌اند.

ناآرامی در منطقه کوبانی بیش از یک هفته است ادامه دارد؛ کردهای سوریه دولت ترکیه را متهم به رفتارهای تحریک‌آمیز مرزی می‌کنند، و در مقابل دولت ترکیه می‌گوید که حضور نظامی‌اش در مناطق مرزی برای مقابله همزمان با داعش و نیز یگان‌های مدافع خلق است.

الهام احمد، رئيس مشترک مجلس سوریه دموکراتیک، در گفت‌وگو با رادیو فردا، در خصوص چرایی بروز این درگیری‌ها در مرز کوبانی می‌گوید:

«دولت ترکیه در مناطق هم مرز با شمال سوریه، می‌خواهد چندین متر وارد قلمرو کردستان سوریه شود و آنجا دیوار مرزی ایجادکند. دیروز (جمعه) در کوبانی با گاز اشک‌آور و گلوله، معترضان را که از اهالی کوبانی بودند، هدف قرار دادند. به شکل مشخص مردم کوبانی نسبت به ورود بیش از ۲۰ متری ارتش ترکیه به قلمرو کوبانی، نارضایتی نشان‌ دادند».

دولت ترکیه می‌گوید که اجازه نخواهد داد کردهای سوریه در شمال این کشور، یک حکومت خودگردان داشته باشند و مسئولان این کشور در عین حال، خواستار عقب‌نشینی کامل نیروهای کرد از غرب رود فرات هستند.

در همین حال، شماری از کردهای ساکن «پیرسوس» ترکیه به همراه نماینده «روحا» در پارلمان ترکیه، در اعتراض به اقدام ارتش ترکیه و نیز در حمایت از معترضان کوبانی، در منطقه مرزی راهپیمایی کردند.

الهام احمد، رئیس مشترک «مجلس سوریه دموکراتیک» در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش درگیری و اختلاف های بین ترکیه و کردهای سوریه می‌گوید:

«پیشتر بین ما و دولت ترکیه مناسباتی وجود داشت، اما بعدها متوقف شد. ما خواستار حسن همجواری با ترکیه هستیم. تا این لحظه نیروها ما هیچ پاسخی به اقدام‌های تحریک‌آمیز دولت ترکیه نداده‌اند چون در اصل ما تمایلی برای دشمنی با دولت ترکیه نداریم، اما آنها عملاً رویکردی دشمنانه در قبال ما دارند. همانطور که موجودیت سیاسی کردهای ترکیه را قبول نمی‌کنند، می‌خواهند موجودیت سیاسی ما را هم قبول نکنند.»

دولت ترکیه، نیروهای کرد در سوریه را به همسویی با حزب کارگران کردستان، پ ک ک متهم می‌کند و تأکید می‌کند که قدرت‌گیری آنها به زیان امنیت ملی ترکیه است.

بعد از آنکه ارتش ترکیه و نیروهای سوری تحت حمایت این کشور، وارد جرابلوس شدند، تنش‌های بین ارتش این کشور و کردهای سوریه افزایش یافت. این موضوع، نگرانی و انتقاد دولت آمریکا را نیز به همراه داشت.

در همین راستا، ارتش ترکیه و «مجلس نظامی جرابلوس» با وساطت دولت آمریکا، توافق کردند که درگیری‌ها را در منطقه جرابلوس متوقف کنند. هرچند برخی از مقام‌های ترکیه، برقرار آتش بس با نیروهای کرد سوریه را رد کردند.

الهام احمد می‌گوید آمریکا، با کردهای سوریه دیدار کرده و در عین حال تلاش‌هایی از سوی مقام‌های آمریکایی برای ایجاد توافق بین کردهای سوریه و دولت ترکیه با محوریت «جلوگیری از گسترش درگیری‌ها» در جریان است. به گفته او، این گفت‌وگوها همچنان ادامه دارند.

آمریکا، به شکل همزمان همپیمان کردهای سوریه و همچنین دولت ترکیه است و از هر دو نیرو خواسته که به جای درگیر شدن با یکدیگر، روی مقابله با نیروهای دولت اسلامی، موسوم به داعش، تمرکز کنند.

کوبانی شهری است که دو سال پیش، درگیری‌های گسترده‌ای بین نیروهای دولت اسلامی، داعش، و یگان‌های مدافع خلق در جریان داشت. در جریان این درگیری، کردهای سوریه توانستند با حمایت هوایی نیروهای آمریکایی، داعش را شکست دهند و به عقب برانند.

از نبرد کردهای سوریه با داعش در کوبانی، در سرتاسر جهان به عنوان «مقاومتی تاریخی» یاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG