لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

ژنرال ولسکی: شمار شبه‌نظامیان داعش در موصل بین سه تا پنج هزار نفر است


فرمانده عملیات زمینی ارتش آمریکا در عراق، در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود پس از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل، از روند این عملیات، احتمالات پیش‌رو و شمار شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» در این شهر سخن گفته‌است.

ژنرال گری وُلسکی، ۲۷ مهر ماه به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است آزادسازی شهر موصل، به معنی سقوط خلافت خودخوانده این گروه در عراق است: «داعش گفته موصل نگین تاج عراق است و ایده این گروه برای تشکیل خلافت».

فرمانده عملیات زمینی آمریکا در عراق می‌گوید بدون موصل «خلافتی هم باقی نمی‌ماند. اگر اساسا این خلافت هرگز وجود خارجی پیدا کرده بود. در نتیجه برای داعش، بازپس‌گیری موصل به معنی یک شکست اساسی‌ست».

آقای ولسکی در عین حال شمار شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی در موصل را بین سه تا پنج هزار نفر برآورد کرده‌است. شماری که نزدیک به برآوردهای دو سال پیش از شمار این شبه‌نطامیان در جریان حمله به موصل است.

البته شمار نیروهای شبه‌نظامی تنها نگرانی موجود در نبرد موصل نیست، بلکه استفاده آن‌ها از صدها هزار شهروند این شهر به عنوان «سپر انسانی» است که می‌تواند بر روند نبرد تاثیر بگذارد. خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا و ساکنان موصل گفته است، شبه‌نطامیان افراطی از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. در عین حال این احتمال نیز مطرح شده که شخص ابوبکر بغدادی، رهبر خلافت خودخوانده اسلامی، نیز در شهر موصل حضور دارد.

ژنرال ولکسی در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی گفته است نیروهای امنیتی عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور پیشروی‌های نسبتا سریعی داشته‌اند و مقاومت شبه‌نظامیان در مقابل آن‌ها نیز «در حد متوسطی» بوده‌است.

این فرمانده ارشد ارتش آمریکا می‌گوید نیروهای عراقی انگیزه لازم را به دست آورده‌اند و در مقایسه با دو سال پیش، «به مراتب از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستند».

دو سال پیش، شبه‌نظامیان افراطی گروه موسوم به حکومت اسلامی، در اوج پیشروی‌های خود در سوریه و عراق، موصل را به تصرف خود در آوردند. در آن زمان گزارش‌هایی منتشر شده نیروهای امنیتی عراق بدون آن‌که مقاومت چندانی بکنند، با نزدیک‌شدن شبه‌نظامیان، ادوات و تسلیحات خود را رها کرده و از شهر فرار کرده‌اند. گفته می‌شد نزدیک به ۳۰ هزار نیروی نظامی عراق در زمانی که شبه‌نظامیان به موصل حمله کردند، در این شهر بزرگ حضور داشتند.

اما ژنرال ولکسی تاکید کرده آن‌ها اکنون «کارآزموده‌تر» شده‌اند و از خطای گذشته خود تجربه کسب کرده‌اند.

او در عین حال می‌گوید هنوز زود است بتوان پیش‌بینی کرد عملیات بازپس‌گیری موصل تا چه زمانی به درازا خواهد کشید.

XS
SM
MD
LG