لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

تعداد کشته‌شدگان نیروهای اعزامی ایران به جنگ داخلی سوریه از مرز «هزار نفر» فراتر رفت


رییس بنیاد شهید انقلاب اسلامی می‌گوید که تعداد کشته‌شدگان نیروهای ایرانی به جنگ داخلی سوریه از مرز «هزار نفر» فراتر رفته است. این آمار بیانگر حضور بیشتر ایران در خط مقدم جنگ با مخالفان بشار اسد است.

محمدعلی شهیدی محلاتی در سخنانی که خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران در روز سه‌شنبه دوم آذر آن را بازتاب داده است، گفته که «اکنون تعداد شهدای مدافع حرم در کشورمان از یک‌هزار شهید فراتر رفته، البته ما مدیون همه اینها هستیم».

جمهوری اسلامی ایران از نیروهای خود در درگیری‌های سوریه به نفع بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور، به عنوان «مدافع حرم» نام می‌برد.

رییس بنیاد شهید جزئیات بیشتری درباره تلفات نیروهای اعزامی ایران در سوریه و ملیت آنها ارائه نکرده است. وی در عین حال افزوده که تاکنون بیش از «۲۱۰ هزار» کشته «تقدیم انقلاب» شده است.

گزارش رادیویی جواد کوروشی درباره شمار کشته‌شدگان نیروهای اعزامی از ایران در جنگ داخلی سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:14 0:00
لینک مستقیم

آمار اعلام شده از سوی آقای محلاتی در حالی است که وی چهار ماه پیش از تحت پوشش قرار گرفتن ۴۰۰ خانواده «شهدای مدافع حرم» سخن به میان آورده بود. آمار جدید بیانگر افزایش شدید تلفات نیروهای اعزامی از سوی ایران به سوریه ظرف چهار ماه گذشته است. نیمی از کشته شدگان تا مرداد امسال در سوریه از نیروهای افغان بوده‌اند.

با این حال به نظر می رسید که آمار تلفات نیروهای اعزامی از ایران به سوریه فراتر از این رقم باشد. به عنوان نمونه، در اردیبهشت‌ امسال عین‌الله تبریزی، جانشین سابق فرمانده سپاه مازندران، از مرگ دستکم ۱۲۰۰ «رزمنده» در درگیری‌های چهار سال اخیر سوریه خبر داده بود.

جواد هاشمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، آبان‌ماه امسال گفته بود که در حال حاضر ۲۳۵ نفر از کشته‌شدگان جنگ سوریه در این شهر مدفون هستند.

علاوه بر نیروهای بسیجی، سپاهی و تکاورهای ارتش که از آنها به عنوان «مستشار نظامی» یاد می‌شود، تیپ‌های موسوم به «فاطمیون» متشکل از نیروهای افغان‌ و «زینبیون»، نیروهای پاکستانی شیعه نیز از سوی سپاه پاسداران سازماندهی و در کنار ارتش بشار اسد و گروه حزب‌الله لبنان در سوریه می‌جنگند.

بر اساس گزارشی که سایت رادیو فردا پیشتر منتشر کرده است، بیش از ۱۵ گروه از شبه‌نظامیان شیعه به نیابت از ایران در جنگ داخلی سوریه می‌جنگند.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت و ارتش بشار اسد به شمار می‌روند و هر دو کشور نیز به طور مستقیم وارد جنگ سوریه شده‌اند. بسیاری از کشورهای منطقه، از جمله ترکیه و عربستان سعودی و متحدانش، از گروه‌های مختلف شورشی حمایت می‌کنند و مخالف حکومت اسد هستند.

جنگ داخلی سوریه بیش از پنج سال است که ادامه دارد و بیش از ۳۰۰ هزار کشته برجای گذاشته ‌است. این جنگ، که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن تاکنون فرجامی نداشته، نیمی از شهروندان سوری را آواره کرده ‌است.

XS
SM
MD
LG