لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

رسانه‌های آمریکا: ترامپ تا ساعاتی دیگر تیلرسون را برای پست وزارت خارجه معرفی می‌کند


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفته است فرد مورد نظر خود برای پست وزارت خارجه را، صبح روز سه‌شنبه به وقت آمریکا معرفی می‌کند.

گزارش‌ها حاکی‌‌ست دونالد ترامپ، به احتمال خیلی زیاد رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون را برای این مقام معرفی خواهد کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پیش از این رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌های نزدیک به هیئت انتقالی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، گزارش داده بودند که آقای ترامپ قصد دارد رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت نفتی اکسون را برای پست وزارت خارجه معرفی کند.

اکنون نیز شبکه خبری ان‌بی‌سی و دیگر رسانه‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند فردی که قرار است معرفی شود، کسی نیست جز آقای تیلرسون.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع مطلع می‌گوید رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به میت رامنی، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه، زنگ زده و گفته او برای این پست در نظر گرفته نشده‌است.

از آقای رامنی به عنوان یکی از چهره‌های اصلی برای پست وزارت خارجه نام برده شده بود. اما این موضوع بعدا با تردیدهایی روبه‌رو شد؛ پس از آنکه یکی از مشاوران ارشد ترامپ گفت، انتقادهای شدید رامنی از ترامپ، در جریان رقابت‌های انتخاباتی، ممکن است معرفی او برای وزارت خارجه را با «واکنش‌های شدید» هواداران رئیس‌جمهوری منتخب روبه‌رو کند.

تیلرسون
تیلرسون

شبکه خبری فاکس گفته است شرکت رکس تیلرسون در ده‌ها کشور فعال است و در کشورهایی مانند روسیه، یمن یا دیگر «نقاط قابل توجه» نیز قراردادهایی بسته است. روزنامه‌های وال‌استریت‌جورنال و واشینگتن‌پست او را فردی معرفی کرده‌اند که با رهبران سیاسی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، «روابط» یا «روابطی نزدیک» داشته است.

پیش از این، شبکه خبری ان‌بی‌سی، گفته بود رئیس‌جمهوری منتخب قصد دارد جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد را نیز به عنوان معاون وزیر خارجه معرفی کند.

اکنون رویترز گزارش می‌دهد که هر دو فرد، ممکن است با مانع یا انتقاد نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات روبه‌رو شوند؛ در مورد تیلرسون، از جمله روابط او با روسیه و دیدارهایش یا ولادیمیر پوتین و در مورد آقای بولتون، دیدگاه‌های او در مورد ایران و عراق ممکن است دلیل پرسش‌ها باشد. جان بولتون، خواستار تغییر رژیم ایران شده است. از سوی دیگر اما، روسیه از تیلرسون ستایش کرده‌است.

شبکه روسی «راشا تودی» یادآورده کرده است که رکس تیلرسون در سال ۲۰۱۳ از سوی ولادیمر پوتین، مدال «دوستی» روسیه را به خاطر تلاش‌هایش در جهت تقویت همکاری‌ها در بخش انرژی، دریافت کرده بود.

جان مک‌کین، سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه، در گفت‌وگویی با رویترز، پوتین را «مامور [پیشین] کا‌گ‌ب که قصد دارد امپراتوری روسیه را دوباره بنا کند» معرفی کرده و می‌گوید در مورد تیلرسون و روابط نزدیک او با مسکو نگرانی‌هایی دارد. مارکو روبیو، دیگر سناتور جمهوری‌خواه نیز نگرانی مشابهی را مطرح کرده‌است.

در عین حال شبکه خبری فاکس می‌گوید معرفی رکس تیلرسون، می‌تواند به معنی چرخشی محسوس در سیاست خارجی دولت بعدی آمریکا باشد.

آقای ترامپ، خود در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه با این شبکه خبری انجام داده بود، تیلرسون را فردی «بسیار فراتر از یک مقام اجرایی تجاری» توصیف کرده بود.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در عین حال از موفقیت‌های شرکت اکسون تحت مدیریت عامل رکس تیلرسون ستایش کرده و گفته است او «بازیگران بسیاری را می‌شناسد و خوب هم آن‌ها را می‌شناسد». ترامپ به فعالیت‌های تیلرسون در روسیه نیز اشاره کرده و گفته بود «کارهای خیلی بزرگی انجام داده، اما نه برای خودش، که برای شرکت».

رئیس دفتر آقای ترامپ نیز به شبکه ای‌بی‌سی گفته آن‌ها نگران تائید تیلرسون در سنا نیستند. اعضای کابینه دولت برای تائید یا رد باید به سنا معرفی شوند.

XS
SM
MD
LG