لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

نخستین انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شد


اعضای نخستین هیات مدیره انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران، انتخاب شدند تا این انجمن صنفی به صورت رسمی آغاز به کار کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نخستین نشست مجمع موسسان انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران صبح روز پنجشنبه دوم دی‌ماه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مجمع پس از تصویب اساسنامه انجمن، انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسان با حضور نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد تا انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران، نخستین هیئت مدیره خود را بشناسد.

در پایان رای‌گیری، ۷ تن به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره، دو تن به عنوان عضو علی‌البدل، دو تن به عنوان بازرس اصلی و یک نفر به عنوان علی‌البدل انتخاب شدند.

بهروز گرانپایه، داوود محمدی، افشین امیرشاهی، مسعود هوشمند رضوی، اعظم ویسمه، مهرداد خدیر و نسرین تخیری به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره این انجمن و گیسو فغفوری و امیرهادی انواری به عنوان بازرسان اصلی انتخاب شدند.

بر اساس قانون، نتایج این انتخابات باید به تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برسد.

در این ارتباط، به نوشته ایلنا، فردین بهرامی، مسئول تشکل‌های کارگری وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، با استقبال از شکل‌گیری انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گفت که این موضوع جای خوشحالی دارد زیرا اعضای این انجمن می‌توانند با فعالیت و مطالب خود در شکل‌گیری گفتمان فعالیت‌های صنفی و توجه به تشکل‌های صنفی نقش موثری داشته باشند.

جمهوری اسلامی ایران، طی سال‌های اخیر از نظر تعداد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی همواره در میان پنج کشور اول جهان بوده است.

اخیرا گزارشگران بدون مرز،سازمان بین المللی مدافع حقوق خبرنگاران، حکومت ایران را در رتبه اول دنیا در مصونیت عاملان قتل روزنامه‌نگاران قرار داد.

انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران در شرایطی آغاز به کار کرد که ساختمان انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران پس از بالاگرفتن اعتراضات به نتیجه انتخابات مناقشه برانگیز ریاست‌جمهوری سال ۸۸، با حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، مهر و موم شده و دولت محمود احمدی نژاد از ادامه کار این انجمن جلوگیری کرده بود.

وزارتخانه‌های کار و اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد با توافق دستگاه قضایی، از بازگشایی و رفع مشکل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران جلوگیری به عمل آوردند.

یکی از وعده‌های حسن روحانی پس از انتخاب‌شدن به عنوان رئیس‌جمهوری ایران در سال ۹۲، از سرگیری فعالیت انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بود که این وعده محقق نشد و انتقادهای روزنامه‌نگاران را به دنبال داشت.

در این ارتباط، برخی روزنامه نگاران در شبکه های مجازی گفته اند که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمایلی به بازگشایی انجمن ندارند. این موضوع از سوی این دستگاه ها و علی ربیعی تایید نشده است.

اگر چه شماری از رسانه‌ها و محافل نزدیک به اصولگرایان، انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را «منحله» می خوانند، اما هیچ دادگاه صالحه‌ای تاکنون رای به انحلال آن انجمن نداده و شرایط انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران مندرج در اساسنامه آن نیز محقق نشده است.

با این حال به نظر می‌رسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به موانع و محدودیت‌های موجود بر سر بازگشایی دوباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران با ثبت درخواست راه‌اندازی انجمن صنفی کارگری جدیدی برای روزنامه نگاران موافقت کرده‌ است.

اگرچه انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، گستره کشوری داشت اما آن طور که از نام و عنوان انجمن تازه تاسیس برمی آید، این انجمن، روزنامه نگاران استان تهران را تحت پوشش خود خواهد داشت.

خبرگزاری تسینم که از آن به عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران یاد می شود، با انتشار گزارشی از تاسیس و آغاز به کار انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران، ابراز ناخشنودی کرده است.

XS
SM
MD
LG