لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

تصمیم شیرزاد برای ادامه اعتصاب غذا؛ بازداشت برخی دیگر از معترضان به وضعیت مرادپور


همزمان با اعلام تصمیم سعید شیرزاد، از زندانیان سیاسی، برای ادامه اعتصاب غذا، برخی منابع خبری از بازداشت تعدادی از افرادی خبر داده‌اند که در اعتراض به وضعیت مرتضی مرادپور در مقابل دادگستری تبریز تجمع کرده بودند.

تعدادی از منابع خبری از جمله وب‌سایت مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، خبر داده‌اند که روز شنبه چهارم دی، ۹ نفر از افرادی که در اعتراض به وضعیت مرتضی مرادپور در مقابل دادگستری تبریز تجمع کرده بودند، دستگیر شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها صالح ملاعباسی، مهدی زنجیربلاغی، اکبر ابولزاده، نیما عباسپور، هادی حمیدی شفیق، اولدوز قاسمی، سجاد خلیل نژاد، اکبر صمیمی و جواد احمدی یکانلی در تجمع روز شنبه بازداشت شده‌اند.

در روزهای گذشته نیز خانواده و برخی از نزدیکان آقای مراد پور سه بار در مقابل دادگستری تبریز تجمع کرده بودند.

در جریان یکی از تجمع‌ها، روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، ۱۴ نفر از جمله حسن مرادپور پدر و فردین مرادپور برادر مرتضی مرادپور بازداشت شده بودند که پس از چند ساعت آزاد شدند.

مرتضی مرادپور از ۶۱ روز پیش در زندان تبریز دست به اعتصاب غذا زده و روز شنبه نیز یک فایل صوتی از او منتشر شده که در آن اعلام کرده به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

این زندانی ۲۹ ساله رد درخواست‌اش برای اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی را از جمله دلایل اعتصاب غذای خود اعلام کرده است.

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، اگرچه قاضی برای هر یک از جرایم مجازات مستقلی را صادر می‌کند، اما در مرحله اجرای حکم، مجازاتی که از بقیه شدیدتر است باید اجرا شود.

آقای مرادپور خرداد ماه ۸۸ و پس از شرکت در همایش پیاده‌روی ایل‌گلی (شاه‌گلی) تبریز بازداشت شده و پس از شش ماه با وثیقه آزاد شده بود.

او در دادگاه انقلاب تبریز به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به سه سال زندان محکوم شده و از ۱۳ ماه پیش دوباره در حبس است.

در مورد اتهامات آقای مرادپور جعفر افشارنیا، وکیل مدافع کنونی او، در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که موکلش «حین دستگیری فقط شعاری در لزوم آموزش به زبان مادری و حفظ دریاچه ارومیه داده است».

به جز آقای مرادپور، تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله سعید شیرزاد و آرش صادقی نیز در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

سعید شیرزاد، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج، از روز ۱۷ آذر در اعتراض به گفته او «مرگ خاموش زندانیان » و با اشاره به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان، با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده است.

روز ۲۹ آذر خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی اعدام شده در سال ۶۷ مشهور به «مادران خاوران» و تعدادی از زندانیان سیاسی قدیمی خواستار پایان اعتصاب غذای آرش صادقی، مرتضی مرادپور، علی شریعتی، سعید شیرزاد، محمدعلی طاهری و دیگر زندانیان در حال اعتصاب غذا تهران و شهرستان‌ها شده بودند.

اما آقای شیرزاد در پاسخ به این درخواست اعلام کرده که اعتضاب غذای خود را تا ۳۰ روز ادامه خواهد داد و پس از آن، بسته به شنیده‌شدن «صدای بی‌صدایان»، اعتصاب غذای خود را قطع یا آن را تبدیل به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد.

این زندانی سیاسی خواستار «حق استفاده از تلفن برای زندانیان سیاسی مانند سایر زندانیان، پیگیری فوری وضعیت زندانیان بیمار، جدا کردن دستگاه‌های سرطان‌زا و پارازیت‌انداز که برای اخلال در آنتن‌دهی موبایل استفاده می‌شود و جدا کردن قفسه‌های فولادی پشت پنجره‌های سلول‌ها که مانع تهویه صحیح می‌شود» شده است.

سعید شیرزاد، عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، ۱۸ خرداد ۹۳ بازداشت شد و شهریور ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم شد.

آرش صادقی، زندانی سیاسی نیز از سوم آبان در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده و صدور حکم شش سال زندان برای گلرخ ایرانی، همسرش، اعتصاب غذا کرده است.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، احسان مازندرانی روزنامه نگار زندانی، نیز از پنج روز پیش و پس از بازگشت به زندان اعتصاب غذا کرده است.

به گفته خانواده این روزنامه‌نگار زندانی، آقای مازندرانی با وجود نامه پزشک معتمد قوه قضائیه مبنی بر شرایط جسمی نامناسب به زندان بازگردانده شده است.

بر اساس این گزارش، افسر نگهبان زندان در بدو ورود داروهای آقای مازندرانی را ضبط و اعلام کرده که «طبق دستور رئيس قوه قضائیه بايد او حبس حود را در قرنطينه بگذراند».

این در حالی است که آقای مازندرانی پیش از این در بند ۸ زندان اوین زندانی بود.

این روزنامه‌نگار زندانی که پیش از این نیز چندین بار اعتصاب غذا کرده بود، روز یک‌شنبه ۱۸ مهر به منظور مداوا در بیمارستان، آزاد شده بود.

XS
SM
MD
LG