لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

تصمیم پوتین برای واکنش به آمریکا: مقابله به مثل نمی‌کنیم


تنها ساعتی پس از انتشار اخباری مبنی بر اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از مسکو، گزارش‌ها حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین تصمیم به عدم مقابله به مثل گرفته و خواهد نشست تا ببیند دونالد ترامپ چه رفتاری با روسیه خواهد داشت.

کمتر از ۲۴ ساعت پس از تحریم‌های تازه آمریکا علیه حکومت ولادیمیر پوتین و اخراج ۳۵ مامور اطلاعاتی این کشور از خاک آمریکا، رسانه‌ها از مسکو نیز که پیشتر وعده مقابله به مثل داده بود گزارش دادند که همین تعداد دیپلمات آمریکایی اخراج می‌‌شوند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه، نهم دی‌ماه، دستور اخراج ۳۵ دیپلمات روس را از آمریکا صادر کرده و دو سازمان اطلاعاتی روسیه را نیز مورد تحریم قرار داد.

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و بر همین اساس دولت باراک اوباما ولادیمیر پوتین را متهم می‌کنند که شخصا تلاش‌ها برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ از جمله حملات سایبری علیه دمکرات‌ها را هدایت کرده است.

روسیه و شخص ولادیمیر پوتین این اتهام را رد کرده‌اند، با این حال آقای اوباما روز پنج شنبه طبق وعده‌ای که داده بود عمل کرد و از اخراج ماموران اطلاعاتی روسیه از خاک آمریکا خبر داد.

دولت آمریکا دستور اخراج این ۳۵ نفر را که در سفارت روسیه در واشینگتن و کنسولگری این کشور در سان‌فرانسیسکو کار می‌کردند صادر کرده و به آنها ۷۲ ساعت برای ترک خاک آمریکا فرصت داد.

همچنین مقام‌های آمریکایی دو ساختمان متعلق به روسیه در نیویورک و مریلند را بستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساختمان متعلق به روسیه در مریلند یک ویلا است که دولت آمریکا معتقد است برای کارهای اطلاعاتی از آن استفاده شده است.

روز جمعه خبرگزاری‌ها از جمله رویترز خبر دادند که روسیه نیز اعلام کرده است که ۳۵ دیپلمات آمریکایی را از مسکو اخراج می‌کند، به علاوه این که دیپلمات‌های باقی‌مانده از استفاده از یک ویلا و یک انبار در مسکو، پایتخت روسیه، منع شدند.

این‌ها اقداماتی است که، طبق گزارش رویترز، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به عنوان مقابله به مثل به ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده بود.

با این حال اکنون از مسکو خبر می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که هیچ یک از دیپلمات‌های آمریکایی اخراج نمی‌شوند.

آقای پوتین در عوض گفته است که به انتظار آغاز کار دونالد ترامپ خواهد نشست و در آینده بر اساس رفتار و کردار ترامپ در برابر کشورش درباره اقدامات بعدی خود در چارچوب مناسبات آمریکا و روسیه تصمیم خواهد گرفت.

در حالی که دونالد ترامپ هنوز به کاخ سفید نرفته و هنوز ۲۰ روز تا آغاز ریاست جمهوری او باقی مانده، این چندمین بار است که ولادیمیر پوتین اشاره می‌کند که چشم‌انتظار آغاز به کار اوست.

آقای ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش در چند نوبت حتی ولادیمیر پوتین را ستود و آقای پوتین هم ابراز امیدواری کرده است که ریاست جمهوری ترامپ آغازگر فصلی نو در روابط آمریکا و روسیه باشد.

XS
SM
MD
LG