لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

دولت اوباما «واکنش‌های خود به حملات سایبری روسیه را اعلام می‌کند»


خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های دولت آمریکا می‌گوید آن‌ها قصد دارند در روز پنج‌شنبه به وقت آمریکا، اقدامات در نظر گرفته‌شده، در واکنش به «حملات سایبری روسیه» در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را اعلام کنند.

دو مقام دولت اوباما، هشتم دی‌ماه، به رویترز گفته‌اند «مجموعه‌ای از اقدامات متقابل» در نظر گرفته شده‌است؛ در مقابل آن‌چه «حملات هکری روسیه به سازوکارهای سیاسی و افراد حقیقی در آمریکا برای ربودن اطلاعات و استفاده از آن برای تاثیرگذاری در روند انتخابات» عنوان می‌کنند.

از منظر مقام‌های دولت آمریکا و شماری از چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه، این حملات به سود دونالد ترامپ -نامزد جمهوری‌خواه- و ضرر هیلاری کلینتون -رقیب دمکرات او- انجام شده‌است. هرچند در عین حال مقام‌های جمهوری‌خواه می‌گویند این موضوع پیروزی نامزد حزب را زیر سوال نمی‌برد.

هر دو مقام طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار داشته‌اند که تحریم‌های هدفمند، اعلام جرم، انتشار اطلاعات یافت‌شده علیه مقام‌های روسیه یا الیگارشی آن کشور، در میان‌ گام‌هایی‌ست که برداشته خواهند شد. این مقام‌ها، که نامشان فاش نشده، از بیان جزئیات دقیق‌تر خودداری کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در هفته پایانی آذر ماه، در گفت‌وگویی با رادیو ان‌پی‌آر، گفته بود دولتش در برابر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به وسیله حملات سایبری، واکنش عملی نشان خواهد داد.

پیش از این گزارش‌ها حاکی از آن بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در یک ارزیابی اطلاعاتی می‌گوید روسیه با هدف کمک به دونالد ترامپ در انتخابات «مداخله کرده است».

اندکی پس از آن رهبران حزب جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، از حمایت خود از تحقیقات در مورد گزارش سی‌آی‌ای از «دخالت‌های» سایبری روسیه در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، خبر دادند.

روسیه همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، پیش از این گفته بود گزارش‌ سازمان‌های اطلاعاتی را باور نمی‌کند. او همچنین حزب دمکرات را متهم کرده که با این اقدامات، می‌کوشد توجیهی برای یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های خود پیدا کند.

در این میان لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، کسی بود که اعلام کرد در حال آماده کردن «تحریم‌های شدیدی علیه روسیه» است که «روی میز رئیس‌جمهوری ترامپ قرار خواهد گرفت».

آقای ترامپ، خود هشتم دی ماه، در واکنش به پرسشی در رابطه با مقابله احتمالی با روسیه و گفته‌های سناتور گراهام، اظهار داشت «فکر می‌کنم کامپیوترها زندگی را خیلی پیچیده کرده‌اند. عصر کامپیوتر، این را ناممکن کرده که آدم بداند، قضیه دقیقا چیست. سرعت زیاد است، خیلی چیزهای دیگر هم اتفاق افتاده، اما فکر نمی‌کنم ما امنیت لازم را داشته باشیم». آقای ترامپ در عین حال گفته نمی‌داند سناتور گراهام چه کار می‌کند و با او صحبت نکرده‌است.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیشاپیش، گفته هرگونه تحریم اقتصادی با واکنش متقابل روسیه روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG