لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

انتقاد ترامپ از سخنگوی کاخ سفید پس از سخنان او در مورد «تشویق به حملات سایبری»


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به سخنان جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در این‌ مورد که او از حملات سایبری روسیه به انتخابات آمریکا اطلاع داشته و به این کار تشویق کرده، ارنست را «فردی نادان» توصیف کرد.

انتقاد ترامپ از شخص سخنگوی کاخ سفید، ساعاتی پس از آن انجام گرفت، که جاش ارنست گفت «آقای ترامپ قطعا می‌دانست که روسیه در حملات سایبری مخرب دست داشته و آن‌ها به کارزار او کمک کرده و به کارزار کلینتون ضربه زده‌اند». این مقام کاخ سفید سپس به خبرنگاران گفته است «شما همه این را به‌صورت ضبط‌شده دارید، که نامزد حزب جمهوری‌خواه (دونالد ترامپ) روسیه را تشویق کرده بود دست به هک کردن رقیبش بزند، چرا که باور داشت این موضوع به کارزارش کمک می‌کند».

اشاره سخنگوی کاخ سفید به سخنان مرداد ماه آقای ترامپ است که گفته بود «روسیه اگر صدای مرا می‌شنوی، ایمیل‌های گم‌شده هیلاری کلینتون را پیدا کن». ترامپ بعدا گفته بود این سخنان «شوخی» بوده‌ و او هیچ آشنایی با رئیس‌جمهوری روسیه ندارد.

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی خود در «هرشی» ایالت پنسیلوانیا، گفته است «این آدم نادان، جاش ارنست، من نمی‌دانم او اصلا با رئیس‌جمهوری اوباما حرف می‌زند. می‌دانید، داشتن یک سخنگوی خوب، بسیار مهم است، چون او (در کار سخنگویی) خیلی بد است، راهی که پیام را انتقال می‌دهد [خیلی بد است]. او می‌تواند یک پیام خوب را طوری انتقال دهد که بد به‌نظر برسد».

رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده افزوده است «رئیس‌جمهوری خیلی آدم مثبتی‌ست، ولی او (اشاره به جاش ارنست) آدم مثبتی نیست. و منظور من این است که شاید از فرد دیگری دستور می‌گیرد. می‌شود چنین چیزی؟ امکان‌پذیر است؟».

آقای ترامپ در عین حال اظهار داشته به تازگی با رئیس‌جمهوری باراک اوباما، گفت‌وگوی مثبتی داشته؛ سپس شماری که با آمدن نام باراک اوباما، به هو کشیدن پرداخته‌اند را نیز از این کار باز داشته‌است.

انتقاد ترامپ از ارنست، همزمان با انتقادهای مشاور ارشد او، از سخنگوی کاخ سفید است.

کلیان کانوی، در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس اظهار داشته، جاش ارنست «عملا این را بیان کرده که رئیس‌جمهوری منتخب از جریان [حملات سایبری] مطلع بوده، و یا حتی تشویق به این کار کرده است. چنین چیزی شدیدا ناشی از عدم حس مسئولیت است. من در عجبم آیا رئیس او، رئیس‌جمهوری اوباما، با این حرف‌ها موافق است».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به تازگی در گفت‌وگویی با رادیو ان‌پی‌آر، گفته آمریکا در برابر دخالت‌های سایبری روسیه در انتخابات آن کشور، واکنش عملی نشان خواهد داد. او در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش تاکید کرده است از منظر او ستادِ ترامپ به حملات سایبری یاری نرسانده و نقشی در آن نداشته، بلکه، «همان‌طور که بقیه هم موضوع را فهمیدند، آن‌ها هم این موضوع را فهمیدند که این [هک و انتشار اسناد] به سود کارزار هیلاری کلینتون نیست».

اتهام به روسیه در انجام حملات سایبری به انتخابات آمریکا با هدف احتمالی تاثیرگذاری بر نتیجه آن، به واکنش‌های گسترده‌ای در صحنه سیاسی آمریکا انجامیده‌است. واکنش‌های انتقادی که دمکرات‌ها و شماری از مقام‌های ارشد جمهوری‌خواه، در مورد لزوم تحقیقات گسترده و واکنش به آن، هم‌رای به‌نظر می‌رسند.

پیش از گفته‌های باراک اوباما، سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، از کمیته نیروهای مسلح سنا، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود هدف او این است که طرح تحریم‌هایی «فلج‌کننده» علیه روسیه را، به رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده ارائه کند.

آقای ترامپ، اخیرا در توئیتر خود پرسیده است «اگر روسیه یا هر کس دیگری، هک کرده‌است، چرا کاخ سفید این‌همه منتظر مانده تا دست به اقدام بزند؟ چرا تنها الان که کلینتون شکست خورده، اعتراض می‌کنند».

دولت ایالات متحده مهر ماه گذشته در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی، دولت روسیه را رسما به انجام حملات سایبری، با هدف تاثیرگذاشتن بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری متهم کرده بود.

باراک اوباما، در مصاحبه با ان‌پی‌آر گفته قصد دارد تا پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد دخالت‌های سایبری را منتشر کند.

۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا از ۲۰ ژانویه هدایت دولت و فرماندهی کل قوای ایالات متحده را برعهده خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG