لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

جلوگیری ماموران امنیتی از تجمع فعالان مدنی در مقابل زندان اوین


آرش صادقی(سمت چپ) و علی شریعتی(سمت راست).
آرش صادقی(سمت چپ) و علی شریعتی(سمت راست).

برخی گزارش‌ها از پایتخت ایران حاکیست که ماموران امنیتی در تهران صبح روز دوشنبه،۱۳ دی، مانع از تجمع گروهی از فعالان مدنی و شهروندان در مقابل زندان اوین «در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا» شدند. این تجمع در نزدیکی این زندان برگزار شده است.

محمد نوری زاد، فعال سیاسی منتقد حکومت ایران، در کانال تلگرام خود نوشت که معترضان ابتدا در مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند اما ماموران آنان را به سمت بزرگراه چمران متفرق کردند.

از ادامه تجمع معترضان در بزرگراه چمران و زیر یک پل در کنار زندان اوین، فیلم‌هایی در کانال تلگرامی آقای نوری زاد و همچنین شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

دراین فیلم ها، ده‌ها تن از معترضان درحال حرکت دیده می‌شوند و تعداد زیادی از آنان کلمه‌های «آرش و گلرخ» را روی دست خود نوشته‌اند. برخی از آنان نیز عکس‌هایی از آرش صادقی و گلرخ ایرایی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی، از جمله محمد علی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، را در دست دارند.

دراین فیلم‌ها، ماموران نیروی انتظامی از معترضان می‌خواهند که توقف نکنند و به حرکت خود ادامه دهند. بنا بر تصاویر منتشر شده بر روی شبکه‌های اجتماعی، این حرکت اعتراضی در آرامش برگزار شد.

وب‌سایت زیتون نیز نیز اعلام کرد که «بیش از ۸۰۰ تن برای آزادی آرش صادقی، محمدعلی طاهری و علی شریعتی» مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند.

در روزهای گذشته، فراخوانی در برخی وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای تجمع روز دوشنبه ۱۳ دی، در مقابل زندان اوین، در اعتراض به وضعیت آرش صادقی منتشر شده بود.

دراین اطلاعیه اعلام شده بود که آرش صادقی در هفتادمین روز از اعتصاب غذای خود،« دچار تهوع شدید» شده، «لخته‌های خون بالا آورده است» و «در وضعیت بحرانی قرار دارد.»

براساس این اطلاعیه، «مسئولین دادسرای اوین برخلاف دستور دادستانی با مانع ‌تراشی برای وثیقه گلرخ ایرایی، از آزادی وی جلوگیری کردند.»

آقای صادقی از ۷۱ روز پیش در اعتراض به بازداشت گلرخ ابراهیمی، همسر خود، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

امیر رئیسیان، وکیل مدافع آرش صادقی، شامگاه یکشنبه در صفحه توییترش نوشت که وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی گلرخ ابراهیمی، سپرده شده و با پایان كارهای اداری، او تا روز سه‌شنبه ۱۴ دی آزاد می‌شود.

به گفته آقای رئیسیان، پس از آزادی گلرخ ابراهیمی، آرش صادقی برای درمان به بیمارستان منتقل خواهد شد.

علی شریعتی، دیگر زندانی سیاسی نیزاز ۶۲ روز پیش اعتصاب غذا کرده است. وی به دلیل شرکت در تجمعی در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد و پس از بازداشت در روز دهم آبان اعلام کرد که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

مطهره پارسی، همسر علی شریعتی، در مصاحبه با وب‌سایت زیتون اعلام کرده که همسرش روز شنبه،۱۱ دی، بیهوش شده و «میزان قند بدنش ۴۳ و فشار خونش ۸ روی ۶ » بوده است.

وی تاکید کرد که همسرش که از ۴۰ روز پیش در بهداری زندان اوین بستری است، «توان راه رفتن ندارد» و کلیه سمت چپش «به شدت درد می‌کشد و در حال از بین رفتن است.»

در همین حال، الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار آن شده است که این قوه به وضعیت آرش صادقی و علی شریعتی رسیدگی کند و «اگر حقی از آنان ضایع شده اعاده» کند.

علی مطهری، محمود صادقی و احمد مازنی، سه نماینده دیگر تهران در مجلس، و رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، نیز در توییت‌هایی درباره وضعیت آرش صادقی در این باره ابراز نگرانی و درخواست رسیدگی کرده بودند.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس، نیز خبر داده که موضوع اعتصاب غذای آرش صادقی در جلسه روز یکشنبه،۱۲ دی، این فراکسیون مطرح شده است.

وی با اشاره به مراجعه تعدادی از نمایندگان مجلس به دادگاه انقلاب تهران برای پیگیری موضوع اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، اعلام کرد که «قول مساعدتی در این رابطه داده شده» است.

سعید شیرزاد، فعال مدنی نیز از ۱۷ آذر در اعتراض به «مرگ خاموش زندانیان» و با اشاره به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان، با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده است.

وی پیش از این در پاسخ به درخواست‌ها برای پایان اعتصاب غذای خود اعلام کرده بود که اعتصاب غذا را تا ۳۰ روز ادامه خواهد داد و پس از آن، بسته به شنیده ‌شدن «صدای بی‌صدایان»، آن را قطع یا تبدیل به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره آغاز اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان دیگر از جمله نزار زکا، حسن رستگاری مجد، محمدرضا نکونام و مهدی کوخیان منتشر شد.

مرتضی مرادپور نیز که روز چهارشنبه پس از ۶۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان داده بود، روز جمعه، دهم دی‌ماه، از زندان آزاد شد.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی در ایران دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از آنان از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

XS
SM
MD
LG