لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

زنگنه: درآمد ایران از فروش نفت و میعانات گازی به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد


بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه، ۲۷ دی، با ابراز خوش‌بینی از افزایش بهای نفت گفت که «برآورد ما این است که تا پایان سال فروش نفت و میعانات گازی به ۴۱ میلیارد دلار برسد».

وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی از کشورها پول نفت ایران را بلوکه کرده‌اند گفت: «این را تأیید نمی‌کنم. هیچ پولی از ما بلوکه نمی‌شود و ما تمام پول‌مان را دریافت می‌کنیم.»

هنوز به صورت رسمی درآمدهای نفتی ایران در سال ۹۴ منتشر نشده، اما بر اساس برآوردهای اوپک، ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۷ میلیارد دلار و ۳۰۸ میلیون دلار صادرات نفت داشته است.

آقای زنگنه در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، گفت که «البته این بدان معنا نیست که ما ۴۱ میلیارد دلار وصولی داریم زیرا وصولی‌های ما با چند ماه تأخیر حاصل می‌شود.»

وزیر نفت با بیان این که «امسال در ده‌ماهه گذشته ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وصولی داشته‌ایم» افزود: «در چند ماه باقیمانده سال نیز وصولی خوبی خواهیم داشت که بودجه پیش بینی شده دولت را به طور مطمئن تأمین می‌کند.»

قیمت نفت در بازارهای جهانی از بالای ۱۰۵ دلار در نیمه اول ۲۰۱۴ میلادی به زیر ۳۰ دلار در ژانویه سال گذشته رسید، اما طی ماه‌های گذشته با توجه به توافق اعضای اوپک و چندین کشور غیراوپک برای کاهش تولید روزانه نزدیک به ۱٫۸ میلیون بشکه نفت از ابتدای سال جاری، قیمت‌ها دوباره افزایش یافته و به حدود ۵۵ دلار رسیده است.

بیژن زنگنه همچنین با تأکید بر این موضوع که «عمده کاهش تولید اوپک و غیر اوپک بر اساس تعهدات آنها عملی خواهد شد» اضافه کرد: «این سبب می‌شود بخشی از نفت مازاد بازار از بازار خارج شود و عدم توازن کنونی عرضه و تقاضا به توازن برسد و قیمت‌ها به سمت بالا برود.»

خبرگزاری رویترز اخیراً گزارش داد که داده‌های ماه ژانویه نشان می‌دهد که اعضای اوپک و دیگر کشورها به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده‌اند، اما وزیر نفت ایران گفت که مطمئن است کشورهای تولیدکننده نفت به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

وی گفت که «الان وضع قیمت‌ها رو به بالاست که البته بیشتر آن آثار روانی تصمیم اوپک است و از اول ژانویه آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار نمودار می‌شود و امیدواریم این موضوع در تثبیت قیمت نفت مؤثر باشد.»

تولید نفت خام ایران از ۲٫۸ میلیون بشکه در روز در زمان تحریم‌ها به بیش از ۳٫۷ میلیون بشکه رسیده است. از طرفی، تولید میعانات گازی ایران نیز طی یک سال گذشته به خاطر راه اندازی فازهای جدید در منطقه پارس جنوبی افزایش یافته و هم اکنون به رقم ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت ایران نیز نسبت به دوران پیش از تحریم‌ها بیش از دو برابر افزایش یافته و، به گفته مقامات ایران، هم اکنون این رقم حدود دو میلیون بشکه در روز است. ایران روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز صادر می‌کند.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود و قیمت نسبتاً بالایی نسبت به دیگر انواع نفت خام دارد.

XS
SM
MD
LG