لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

ایران بخش قابل توجهی از ذخیره نفتی شناور خود را به فروش رسانده است


بر پایه اطلاعات کشتی‌رانی و منابع صنعت نفت، ایران بیش از ۱۳ میلیون بشکه از نفتی که مدت‌هاست در تانکرها و روی دریا نگه داشته، را فروخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام نشان می‌دهد ایران مشغول سرمایه‌گذاری روی کاهش تولید نفت اوپک است، اقدامی که ایران از آن معاف است تا بتواند سهم خود از بازار را پس بگیرد و خریدارانی جدیدی بیابد.

اعضای اوپک متعهد شده‌اند که تولید خود را در نیمه اول سال جاری میلادی در رقم ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نگه دارند که ۱.۲ میلیون بشکه کمتر از سال گذشته است.

طی سه ماه گذشته تهران بیش از نیمی از نفت ذخیره‌شده در مخازن شناور خود را فروخته است. این ذخایر سبب شده بود بسیاری از نفتکش‌های ایران پر باشند. همزمان با مشکل فروش ذخایر در بازار اشباع شده جهانی دست و پنجه نرم می‌کرد.

بر اساس آمار مؤسسه تامسون رویترز، میزان نفتی که ایران در دریا ذخیره کرده بود، در آغاز اکتبر از ۲۹.۶ به ۱۶.۴ میلیون بشکه کاهش یافته است. پیش از این کاهش قابل توجه، سطح ذخایر در ۲۰۱۶ میلادی تغییر محسوسی نداشت، به طوری که آمار نشان می‌دهد میزان آن در اوائل سال گذشته ۲۹.۷ میلیون بشکه بوده است.

درحال حاضر نفت فروخته نشده در ۱۲تا ۱۴ نفتکش از ناوگان ۶۰ فروندی ایران ذخیره شده است. حال آنکه در تابستان بر اساس آمار دو منبع ردیابی نفتکش‌ها، ۳۰ کشتی ایرانی حامل نفت فروخته نشده بودند.

نفت ایران در ماه‌های اخیر نصیب خریداران آسیایی از جمله چین، هند و کره جنوبی و کشورهای آسیایی از جمله ایتالیا و فرانسه شده است. البته مشخص نیست چه شرکت‌هایی از ایران نفت خریده‌اند.

همچنین به گفته منابع جداگانه در این صنعت، ایران به دنبال فرصتی است تا وارد بازارهای تازه در اروپا از جمله کشورهای حوزه بالتیک و شرق و مرکز اروپا شود. هرچند هنوز مشخص نیست آیا نفتی به کشورهای این مناطق فروخته شده است یا خیر.

معاف شدن تهران از کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت طی شش ماه برای ایران یک پیروزی به حساب می‌آید. توافق اوپک در راستای غلبه بر چالش مازاد ذخایر در بازار و نفت ارزان به دست آمد.

با این همه ایران در شرایطی که تولید نفتی‌اش پس از لغو تحریم‌ها در ژانویه گذشته، آرام آرام در حال رشد بود، به طور موفقیت‌آمیزی توجیه کرد که نباید تولید خود را محدود کند.

گرچه توافق اوپک از اول ۲۰۱۷ میلادی لازم‌الاجرا می‌شود اما منابع نفتی اعلام کرده‌اند‌، ایران تاکنون با ارائه تخفیف‌های کلان تصمیم داشته خریداران از سراسر جهان را متقاعد کند با توجه به تصمیم اوپک برای کاهش تولید، برای زمستان نفت ذخیره کنند.

ایران تجهیزات کافی برای ذخیره‌سازی نفت در خشکی ندارد و نمی‌تواند نفت استخراجی خود را نگه دارد. به همین دلیل تا پیدا شدن خریدار، روی ناوگان نفت‌کش‌های خود برای ذخیره‌سازی مازاد تولید اتکا می‌کند.

منابع ردیابی تانکرهای نفتکش اعلام کرده‌اند هنوز مشخص نیست چه میزان از نفت ذخیره شده در دریا میعانات گازی است.

XS
SM
MD
LG