لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

«۲۵ ميليون بشکه» نفت بی‌مشتری ايران در نفتکش‌ها انبار شده است


خبرگزاری رويترز از قول منابع آگاه و با استناد به آخرين گزارش شرکت خدمات اطلاعات دريايی موسسه بين‌المللی مطالعات انرژی و اقتصاد «اچ آی اس» گزارش داده که هم اکنون ميليون‌ها بشکه نفت بی‌مشتری ايران در نفتکش‌های شناور در خليج فارس انبار شده است.

يک منبع صنعت کشتيرانی اروپايی به خبرگزاری رويترز گفته است که افت صادرات نفت ايران تحت تاثير تحريم‌های نفتی غرب باعث شده است که حجم عظيمی از نفت توليدی ايران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خليج فارس انبار شود و انتظار می‌رود که اين حجم افزايش يابد.

این خبرگزاری در گزارش روز چهارشنبه، چهارم ارديبهشت ماه، خود با استناد به گزارش «اچ آی اس» نوشته است که تخمين زده می‌شود هم اکنون ۱۰ ابرتانکر ايران هر کدام با ظرفيت حمل دو ميليون بشکه نفت همراه با يک تانکر نفتی کوچکتر با ظرفيت حمل يک ميليون بشکه نفت در آب‌های خليج فارس لنگر انداخته و به عنوان انبار ذخيره نفت بی‌مشتری ايران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اين گزارش می‌افزايد آمارها نشان می‌دهد که احتمالا دو ابر تانکر ديگر نيز که قبلا به خليج فارس اعزام شده‌اند، به عنوان انبار نفت شناور در آب به خدمت گرفته شده‌اند، چرا که اين دو نفتکش مدت زيادی است که بدون هيچ حرکتی در ساحل خليج فارس لنگر انداخته‌اند.

بر اساس اين گزارش، با احتساب نفتکش‌های بی‌حرکت، حجم نفت انبار شده بی‌مشتری ايران احتمالا به ۲۵ ميليون بشکه می‌رسد. اين تانکرها که متعلق به شرکت ملی نفتکش ايران هستند در نزديکی بندر نفتی عسلويه، خارک و بهرگان لنگر انداخته‌اند. بيشتر اين نفتکش‌ها چهار ماه است که بدون حرکت ايستاده‌اند.

ظرفيت نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ايران که تحت تحريم غرب است، بالغ بر ۷۶ ميليون بشکه نفت است. البته، طی هفته‌‌های اخير دو ابر نفتکش چينی نيز به اين شرکت فروخته شده است. سال گذشته نيز چين دو نفتکش به اين شرکت فروخته بود. همه اين چهار نفتکش در چين ساخته شده بودند.

رويترز می‌نويسد که از زمان اعمال تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا بر صادرات نفت ايران، اين کشور ماهانه پنج ميليارد دلار از بابت افت صادرات نفت دچار زيان می‌شود.

کاهش ۲۷ درصدی واردات نفت هند از ايران

در همین حال، رسانه های هند روز چهارشنبه از قول مقامات اين کشور از کاهش چشمگير واردات نفت از ايران توسط دهلی نو خبر دادند.

هند، دومين مشتری نفتی ايران به رغم افزايش شش درصدی کل واردات نفت خام مورد نياز خود طی سال مالی گذشته، واردات نفت خام از ايران را ۲۷ درصد کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، واردات نفت هند از ايران طی سال مالی گذشته منتهی به ۳۱ مارس، مجموعا ۱۳٫۳ ميليون تن بوده است، در حالی که طی سال مالی قبل آن ۱۸٫۱ ميليون تن نفت از ايران وارد کرده بود.

خبرگزاری «پرس تراست» هند از قول مقامات دولتی گزارش داده است که علت اين امر تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه صادرات نفت ايران بوده است، به طوری که هند نه قادر به پرداخت پول نفت ايران بوده و نه مشکل بيمه نفتکش‌ها حل شده است.


اين گزارش می‌گويد که هند تحت تاثير تحريم‌های غرب عليه ايران نه می‌تواند پول نفت وارداتی از اين کشور را با دلار حساب کند و نه با يورو. هم اکنون نيز مشکل مضاعفی ايجاد شده، به طوری که شرکت‌های بيمه هندی از ارائه بيمه نامه به نفتکش‌های حامل نفت ايران امتناع می‌کنند.

ايران در سال ۲۰۱۱ دومين تامين کننده نفت هند بود اما طی سال مالی گذشته بعد از عربستان، عراق، ونزوئلا، کويت و امارات متحده عربی در ششمين جايگاه تامين کننده نفت وارداتی هند قرار گرفته است.

هند که ۷۹ درصد از نفت مصرفی خود را از طريق واردات تامين می‌کند، طی سال گذشته مالی ۱۸۲٫۵ ميليون تن واردات نفت خام داشته که نسبت به سال مالی قبل آن شش درصد افزايش يافته است.

هند به خاطر تحريم‌های مالی اتحاديه اروپا و آمريکا نيز مجبور است تا پرداخت‌های پول نفت ايران را با واحد پول ملی خود، روپيه، انجام دهد. آمريکا در ماه فوريه تحريم‌های جديدی عليه ايران اعمال کرد که بر اساس آن ايران نمی‌تواند پول نفت صادراتی خود را با هيچ ارزی از کشور خريدار نفت خارج کند و تنها مجبور است که اين پول را برای خريد «اقلام مجاز» در همان کشور صرف کند.

ديگر مشتريان عمده نفت ايران

بر اساس آمارهای رسمی گمرکی، چين بزرگترين مشتری نفتی ايران طی سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ايران را نسبت به سال قبل آن ۲۲ درصد کاهش داد. ژاپن سومين مشتری عمده نفت ايران بعد از هند، طی سال گذشته واردات نفت از ايران را تا ۳۹٫۵ درصد کاهش داد.

کره جنوبی چهارمين مشتری بزرگ نفت ايران نيز اعلام کرده است که طی سال گذشته ميلادی واردات نفت ايران را بيشتر از يک سوم کاهش داده است.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه، دوم ارديبهشت، با استناد به گزارش شرکت ملی نفت کره جنوبی اعلام کرد که اين کشور طی ماه گذشته نيز واردات نفت از ايران را نسبت به ماه قبل آن تا ۸٫۶ درصد کاهش داده است.

کره جنوبی و هند طی دو ماه گذشته واردات نفت از ايران را با شتاب بيشتری کاهش داده‌اند، چرا که شرکت‌های بيمه اين کشورها ديگر حاضر به ريسک ارائه بيمه نامه به نفتکش‌های حامل نفت ايران نيستند.

پالايشگاه‌های هر دو کشور هشدار داده‌اند که در صورت عدم حمايت دولتی مجبور به توقف کامل واردات نفت از ايران هستند.

اتحاديه اروپا نيز که تا سال ۲۰۱۱ مشتری ۱۸ درصد از کل نفت صادراتی ايران بود، از اوايل سال گذشته واردات نفت از ايران را به شدت کاهش داد و از اول ماه ژوئيه کاملا متوقف کرد.

بر اساس گزارش‌ها، صادرات نفت ايران طی سال گذشته تا نصف کاهش يافته و به ۱٫۲ميليون بشکه در روز رسيده است.
XS
SM
MD
LG