لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

نتانیاهو: ۸۰ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل ناشی از ایران است


بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل، می گوید که یکی از نهادهای اطلاعاتی این کشور ارزیابی کرده است که «۸۰ درصد از مشکلات امنیتی» اسرائیل ناشی از جمهوری اسلامی ایران است.

آقای نتانیاهو این سخنان را روز دوشنبه ۱۶ اسفند در بیست و پنجمین سالگرد مراسم یادبود قربانیان انفجار سفارت اسرائیل در پایتخت آرژانتین بیان کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، او گفت که «ایران از برنامه هسته ای خود دست نکشیده، توسعه موشک های بالیستیک را ادامه داده و خوی ستیزه جویی اش در قبال خاورمیانه ثبات منطقه را تهدید می کند.»

به گفته بنیامین نتانیاهو، «ایران همچنان اسرائیل را به نابودی تهدید می کند ولی ما هراسان نشده و داریم قوای خود را می سازیم.»

تهران، کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن، از جمله رهبر جمهوری اسلامی بارها ضمن توصیف اسرائیل به عنوان «رژیم غاصب» آن را تهدید کرده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل در این سخنان همچنین گفت: «ایران به حمایت از حزب الله {لبنان} ادامه می دهد؛ ولی ما در مقابل تجهیز حزب الله به جنگ افزار پیشرفته می ایستیم؛ خط قرمزهای ما روشن است و در ضربه زدن تردیدی نمی کنیم.»

او روز یکشنبه ۱۵ اسفند در نشست هیئت دولت اسرائیل گفته بود که روز پنجشنبه ۱۹ اسفند، به مسکو می رود تا «مخالفت صریح و قاطع» این کشور را با دایمی شدن حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اعلام کند.

نخست وزیر اسرائیل افزوده بود که می خواهد به یک «تفاهم مشخص» با پوتین برسد که از تثبیت حضور نیروهای ایران در سوریه جلوگیری کند.

به گفته او،‌ اسرائیل نگران است که ایران «در صدد باز کردن یک جبهه جدید علیه اسرائیل از جولان (مرز سوریه و اسرائیل) باشد.»

ایران بارها گفته است که تنها مستشاران نظامی خود را پس از درخواست دولت سوریه به آن کشور اعزام کرده است.

بنیامین نتانیاهو که متصدی وزارت خارجه اسرائیل نیز است،‌ در سخنان روز دوشنبه خود در این وزارت خانه، ایران را عامل بمب گذاری سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس معرفی کرد.

او گفت: «ایران در پشت پرده آن انفجار بود»‌و تهران را متهم کرد که «هنوز اولین حامی ترور در جهان است و شبکه جهانی ترور ایران هنوز فعال است».

اسرائیل می گوید که ایران با یاری عوامل حزب الله بمب گذاری سفارت اسرائیل در آرژانتین و بمب گذاری سال ۱۹۹۴ در کانون همیاری یهودیان آرژانتین را عملی کرد.

ایران اتهام در هر دو مورد را قویا رد کرده است. آرژانتین نیز تنها نقش احتمالی ایران را در انفجار کانون همیاری یهودیان آمیا مورد تحقیق قرار داد هر چند که این تحقیقات طولانی هرگز منجر به نتایج ملموس و دستگیری عوامل انفجار نشد.

در این میان، در شرایطی که دولت دونالد ترامپ در آمریکا نیز حکومت ایران را «بزرگ ترین حامی ترور» نامیده است، اسرائیل با دلگرمی به موضع تازه واشینگتن، کشورهای عربی بویژه امیرنشین های خلیج فارس را به تشکیل ائتلافی شبیه ناتو برای «مقابله با تهدیدهای ایران» فرا خوانده است.

پیش از سخنان بنیامین نتانیاهو،‌ خبرگزاری ایسنا چهارشنبه گذشته به نقل از احمد کریم پور، مشاور نظامی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران،‌ نوشت که ایران «تمام مراکز مهم اسرائیل را شناسایی کرده و از توان نابود کردن آن تنها ظرف کمتر از هفت دقیقه برخوردار است.»

XS
SM
MD
LG