لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

انفجار دو بمب در دمشق «دست‌کم ۴۰ کشته و ده‌ها زخمی» برجای گذاشت


صحنه یکی از انفجارهای قبلی در دمشق
صحنه یکی از انفجارهای قبلی در دمشق

در یکی از مرگبارترین حوادث اخیر در پایتخت سوریه، روز شنبه ۲۱ اسفند خبر رسید که انفجار دو بمب در نزدیکی آرامگاه‌های شیعی در شهر دمشق، دست‌کم ۴۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است.

گزارش‌های مختلف تعداد زخمی‌شدگان را از ۴۵ تا ۱۲۰ نفر گزارش کرده‌اند که حال شمار زیادی از آنها وخیم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از انفجارها به صورت بمب کنارجاده‌ای بوده و زمانی رخ داد که یک اتوبوس از محل می‌گذشت و انفجار دوم توسط یک بمب‌گذار انتحاری در آرامگاه باب‌الصغیر در محله باب‌المصلی انجام شد.

یک مقام پلیس دمشق به خبرگزاری آلمان گفت که این انفجارها زائران شیعه ایرانی و عراقی را که با اتوبوس راهی زیارتگاه‌های شیعی دمشق بودند، هدف گرفته است.

احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای از این رویداد با عنوان «یک عملیات جنایی تروریستی» یاد کرده و خبر می‌دهد که حدود ۴۰ نفر از جان‌باختگان این انفجارها از شهروندان عراقی بودند.

در مورد احتمال کشته شدن زائران ایرانی بر اثر این انفجارها هنوز اخبار موثقی به‌دست نرسیده است.

هم‌چنین تا این لحظه فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

باب‌الصغیر یکی از هفت دروازه قدیمی دمشق است و حرم سکینه، فرزند امام سوم شیعیان، در این محل از زیارتگاه‌های شیعیان است.

آرامگاه‌های شیعی در سوریه و عراق پیش از این بارها هدف حمله گروه‌های سنی نظیر القاعده و داعش بوده‌اند و از آن‌جمله آرامگاه زینبیه در جنوب دمشق در سال‌های اخیر چندین حمله به خود دیده است.

در ماه ژانویه نیز دو بمب‌گذار انتحاری در محله کفر سوسه دمشق ۱۰ نفر را کشتند که هشت نفر از آنان سرباز بودند.

اکثریت جمعیت سوریه را سنی‌مذهب‌ها تشکیل می‌دهند ولی در نیم قرن گذشته قدرت در دست اقلیت علوی بوده که شاخه‌ای از مذهب شیعه است.

حکومت بشار اسد در سوریه از هم‌پیمانی دولت‌های شیعی‌مذهب ایران و عراق برخوردار است. گروه حکومت اسلامی (داعش) و شاخه‌ای از القاعده در سوریه به قصد استقرار حکومتی سنی در این کشور در حال مبارزه با دولت بشار اسد هستند.

XS
SM
MD
LG