لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

واکنش سناتورهای آمریکا به قرارداد بوئینگ و هواپیمایی آسمان


سناتور جان مک‌کین
سناتور جان مک‌کین

در حالی‌که شرکت هواپیمایی آسمان تفاهم‌نامه‌ای برای خرید ده‌ها فروند هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ امضا کرده، واکنش‌ها به این قرارداد ادامه داشته‌است؛ از جمله سناتور مارکو روبیو آن را «موجب نگرانی» توصیف کرده، و سناتور جان مک‌کین که گفته با وجود مخالفت او با هرگونه کمک به ایران، قرارداد بوئینگ «قانونی‌ست».

پیش از این جب هنسارلینگ، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور مالی در مجلس نمایندگان آمریکا، از تفاهم میان «آسمان» و شرکت هواپیما‌سازی بوئینگ ایران انتقاد کرده بود.

به گزارش ۱۶ فروردین ماه شبکه خبری بلومبرگ، سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تفاهم بوئینگ و «آسمان» گفته این مسئله «نگران‌کننده» است و «شاید» او اقداماتی را برای لغو آن در پیش گیرد.

از سوی دیگر اما سناتور جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه دیگری که رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکاست، گفته «من مخالف توافق ایران (توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی در زمان باراک اوباما) بودم، و هیچ علاقه‌ای هم به ارائه هیچ کمکی به ایرانی‌ها ندارم، ولی آن‌چه آن‌ها انجام داده‌اند، کاملا قانونی‌ست».

به گزارش بلومبرگ، سناتور مک‌کین گفته است «آن‌ها پولشان را گرفته‌اند و این هم یک سیستم نظامی نیست، بنا بر این، هیچ نیازی به دخالت کنگره در آن وجود ندارد».

سناتور دمکرات بن کاردین، که از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا است، نیز تاکید کرده تا جایی که توافق بوئینگ و «آسمان» بر اساس توافقی اتمی پیش برود و به آن متعهد باشد، کنگره برای آنکه جلوی اجرایش را بگیرد، کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت شرکت بوئینگ منتشر شده، این شرکت هواپیماسازی، پیشنهاد فروش ۳۰ فروند هواپیمای ۷۳۷-مکس و آغاز انتقال آن به ایران از سال ۲۰۲۲ را داده‌است.

به گفته بوئینگ این قرارداد در صورت اجرا می‌تواند نزدیک به ۱۸ هزار فرصت شغلی تازه ایجاد، یا احیا کند. هواپیماسازی آمریکایی تاکید کرده برای اجرای توافق، به‌دنبال کسب مجوز «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی» است. «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی» تحت نظر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار دارد.

قرارداد بوئینگ و «آسمان» در صورتی که به مرحله نهایی برسد، بزرگ‌ترین قرارداد از این دست در تاریخ شرکت آسمان است و می‌تواند ناوگان فعلی آن را به‌کلی متحول کند.

منتقدان این قرارداد، مانند آقای هنسارلینگ، رئیس کمیته امور مالی مجلس نمایندگان، می‌گویند باید اطمینان حاصل شود که که از این هواپیما «برای ارتکاب جنایت در منطقه استفاده نخواهد شد».

ناوگان هواپیمایی مسافربری ایران، تا پیش از توافق اتمی، به‌دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که علیه فعالیت‌های جمهوری اسلامی وجود داشت، به‌شدت کهنه و فرسوده شده بود.

XS
SM
MD
LG