لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

هشدار پنس به کره شمالی: به حملات، پاسخی کوبنده خواهیم داد


مایک پنس با کاپشن نظامی بر روی عرضه ناو هواپیمابر رونالد ریگان سخن می‌گفت.
مایک پنس با کاپشن نظامی بر روی عرضه ناو هواپیمابر رونالد ریگان سخن می‌گفت.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۳۰ فروردین، با اشاره به روابط تنش‌آلود کشورش با کره شمالی گفت که ایالات متحده آمریکا همیشه به دنبال صلح خواهد بود اما در عین حال به حملات «با پاسخی کوبنده» واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پنس که بر روی عرشه یک ناو هواپیمابر آمریکایی مستقر در آب‌های ژاپن سخن می‌گفت، اظهار داشت: «آنهایی که بخواهند قاطعیت یا آمادگی ما را بسنجند باید بدانند که ما هرگونه حمله را شکست خواهیم داد و هرگونه استفاده از سلاح‌های متعارف یا هسته‌ای را با پاسخ کوبنده و مؤثر آمریکایی جواب خواهیم داد.»

معاون دونالد ترامپ روز چهارشنبه تأکید کرد که واشینگتن به همکاری با هم‌پیمانان خود در منطقه و چین برای اعمال فشار اقتصادی و دیپلماتیک بر کره شمالی ادامه خواهد داد.

مایک پنس در ادامه سخنرانی خود بر ناو هواپیمابر هم‌چنین گفت: «ایالات متحده آمریکا همیشه به دنبال صلح خواهد بود اما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ سپرها بر دست و شمشیرها آماده خواهند بود.»

آقای پنس روز سه‌شنبه از کره جنوبی وارد توکیو شد و در دیدار با رهبران ژاپن بر تعهد کشورش به حمایت از ژاپن در برابر تهدیدهای هسته‌ای و موشکی کره شمالی تأکید کرد.

در روزهای اخیر اعلام شد که آمریکا تصمیم گرفته است مسیر ناو هواپیمابر کارل وینسون و ناوهای جنگی همراه آن را که قرار بود به استرالیا بروند تغییر داده و این ناوگروه را به‌سوی آب‌های شبه‌جزیره کره بفرستد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در مورد مسیر کنونی ناو هواپیمابر کارل وینسون و چند و چون آغاز مأموریت جدید آن به‌سوی آب‌های شبه‌جزیره کره خبرهای ضد و نقیضی مخابره می‌شود؛ مایک پنس روز چهارشنبه اشاره‌ای به ناو وینسون و مسیر کنونی آن نکرد.

در این خصوص، دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که ناو هواپیمابر وینسون به سمت جنوب به سوی استرالیا رفته بود تا در یک تمرین نظامی از پیش برنامه‌ریزی‌شده شرکت کند «اما هم‌اینک سرانجام به سوی شمال در حرکت است.»

او افزود که برای جلوگیری از خبرهای ضد و نقیض «بهتر بود در این مورد قبلاً اطلاعات بیشتری می‌دادیم.»

یک روز پس از اعزام یک ناوگروه نظامی آمریکا به سوی شبه‌جزیره کره، دولت کره شمالی نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» هرگونه «تحریک» جدید از سوی آمریکا هشدار داده و اعلام کرد که برای جنگ «آماده است».

کره شمالی به دنبال ساخت موشکی دوربرد است که بتواند کلاهک هسته‌ای را به خاک اصلی ایالات متحده برساند و در این راستا تاکنون پنج آزمایش موشکی انجام داده که دو مورد آن طی سال گذشته انجام شد.

دونالد ترامپ پیش از این نیز تهدید کرده بود که اگر چین، به عنوان هم‌پیمان اصلی کره شمالی، کمکی به مهار «جاه‌طلبی‌های کره شمالی» در زمینه سلاح‌های هسته‌ای نکند، آمریکا به اقداماتی یک‌جانبه روی خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG