لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

اردوغان در واشینگتن در مورد ارسال سلاح برای کـُردهای سوریه هشدار داد


ترامپ و اردوغان
ترامپ و اردوغان

رئیس‌جمهوری ترکیه، که در حال حاضر برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا در واشینگتن به‌سر می‌برد، در حالی‌که خواستار بهبود روابط دو کشور شده، در مورد ارسال سلاح برای شبه‌نظامیان کـرد سوریه، هشدار داده‌است.

دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان، ۲۶ اردیبهشت‌ماه در کاخ سفید در برابر خبرنگاران حاضر شده و هر دو در مورد گفت‌وگوهای خود ابراز خوشبینی کردند. اردوغان گفته است دو رهبر «در حال بنای عصر تازه‌ای» از روابط آنکارا و واشینگتن هستند.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

با این حال رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرده کشورش هرگز حاضر نیست همکاری ایالات متحده و «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) را بپذیرد.

«یگان‌های مدافع خلق»، گروهی مسلح از کـردهای سوریه است. «ی‌پ‌گ» در قالب تشکلی با عنوان «نیروهای دمکراتیک سوریه» همراه با شماری از شبه‌نظامیان عرب سوریه، و حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، در حال نبرد با «حکومت اسلامی» برای بازپس‌گیری رقه است.

آنکارا، «ی‌پ‌گ» را شاخه‌ای از پ‌کا‌کا و هر دو را گروهی ترویستی می‌داند. ایالات متحده «پ‌کا‌کا» را گروهی ترویستی می‌داند، اما چه در دوره باراک اوباما، چه در دوره فعلی از قبول دسته‌بندی ارائه‌شده از سوی ترکیه در مورد «پ‌کا‌کا» و «ی‌پ‌گ» خودداری کرده‌است.

وزارت دفاع ایالات متحده ۱۹ اردیبهشت ماه اعلام کرد دولت این کشور بنا دارد در جریان ادامه نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی در سوریه، «تا جایی که لازم است» تسلیحات در اختیار شبه‌نظامیان کـرد بگذارد.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفته است گفت‌وگوهای او با رجب طیب اردوغان «بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است «ما روابط بسیار خوبی داشتیم و آن را بهتر هم خواهیم کرد».

دیدار آقایان ترامپ و اردوغان در حالی انجام می‌شود که جنگ داخلی سوریه در هفتمین سال با صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره و بدون آن‌که تلاش‌های بین‌المللی راه به جایی ببرد، ادامه دارد.

ترکیه و آمریکا، هر دو از مخالفان بشار اسد به شمار می‌روند و هر دو کشور نیز از شماری از شورشیان و شبه‌نظامیان سوری حمایت می‌کنند. آمریکا ائتلافی برای نبرد با داعش در عراق و سوریه تشکیل داده و حمایت از شبه‌نظامیان کرد نیز در راستای نبردها با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» صورت می‌گیرد.

ترکیه در عین حال یکی از سه کشور اصلی در«مذاکرات آستانه» است؛ مذاکراتی که با حضور روسیه و ایران، حامیان اصلی بشار اسد، برپا شده و در حال حاضر به توافقی برای آتش‌بس و ایجاد مناطقی امن در سوریه انجامیده‌است.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه گفت کشورش آمادگی دارد تا با روسیه و ایران برای برقراری صلح در سوریه مذاکره کند، اما تهران و مسکو باید پیش از هرچیز وقوع «جنایت‌» به‌دست بشار اسد را پذیرفته و از نفوذ خود برای کاهش درگیری در سوریه استفاده کنند.

گفته می‌شود در جریان دیدار اردوغان و ترامپ، رئیس‌جمهوری ترکیه در عین حال تلاش خواهد کرد تا فتح‌الله گولن، خطیب ناراضی ساکن ایالات متحده به آنکارا باگردانده شود. دولت ترکیه، گولن را رهبر کودتای نافرجام تیرماه می‌داند. فتح‌الله گولن به‌تاکید این اتهام را رد کرده‌است.

همزمان گزارش شده رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش می‌کند تا مقدمات آزادی احتمالی رضا ضراب، بازرگان ترکیه‌ای ایرانی بازداشت‌شده در ایالات متحده را فراهم کند. ضراب متهم به کمک به تهران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

مدارک منتشرشده از سوی دادگاه نشان می‌دهد در فوریه گذشته، وکلای رضا ضراب، به ریاست رودلف جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، دیداری در پیوند با این پرونده با رجب طیب اردوغان داشتند.

XS
SM
MD
LG