لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

جعفری: آمریکا با تحریم سپاه باید پایگاه‌هایش را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع کند


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران.
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران.

محمدعلی جعفری که نیروی تحت امر او در ماه‌های اخیر هدف انتقادهای شدید دولت و کنگره ایالات متحده بوده است، می‌گوید در صورتی که سپاه از سوی واشینگتن تحریم شود آمریکا باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع‌آوری کند.

آمریکا در ماه‌های گذشته با انتقاد از آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده که با اقدامات خود در صدد برهم زدن صلح و ثبات در خاورمیانه است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در ژانویه امسال چندین شخص حقیقی و حقوقی نزدیک به سپاه پاسداران یا شرکت‌هایی که به فعالیت‌های آن کمک می‌کنند از سوی وزارت خزانه‌داری و امور خارجه تحریم شده‌اند.

کنگره آمریکا در حال بررسی این موضوع است که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد یا خیر.

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران به این اقدامات دولت و کنگره ایالات متحده انتقاد کرده و گفته است: «اگر آمریکا بخواهد موضوع تحریم دفاعی و تحریم سپاه را دنبال کند قبل از آن باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع‌آوری کرده و بداند اشتباه محاسباتی خود را با هزینه بالایی باید تصحیح کند».

به گزارش خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، وی در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد با بیان اینکه «توانمندی موشکی به هیچ عنوان قابل معامله و حتی مذاکره نیست»، گفته است: «ما از توان موشکی همان‌گونه دفاع می‌کنیم که مردان غیرتمند از ناموس خود دفاع می‌کنند».

فرمانده سپاه پاسداران در ادامه خواستار «موضع‌گیری مقتدرانه مسئولین سیاست خارجی» در دولت حسن روحانی علیه تحریم‌های جدید آمریکا شده است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، تحریم‌های جدید آمریکا را مخالف «روح برجام» دانسته و حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز این تحریم‌ها را «در تعارض» با «روح و متن» توافق اتمی وین خوانده و گفته است که «از تخلفات آمریکا نمی‌گذریم و در برابر آنها می‌ایستیم».

حسین آرین، کارشناس نظامی، درباره پایگاه‌های آمریکا تا عمق ۱۰۰۰ کیلومتری خاک ایران به رادیو فردا می‌گوید که مهمترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه عبارتند از: پایگاه العدید در قطر (شاخه هوایی سنتکام و مسئول اجرای عملیات هوایی علیه داعش)، پایگاه الظفره در امارات، مرکز سنتکام و ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین و پایگاه لمونیر در جیبوتی (فرماندهی آفریقا).

دو روز پیشتر، محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز با انتقاد از برنامه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران، هشدار مشابهی داده و گفته بود که «هم‌ردیف شمردن سپاه با گروه‌های تروریستی و اعمال تحریم‌های مشابه، ریسک بزرگی برای آمریکایی‌ها و پایگاه‌ها و نیروهای آن‌ها در منطقه است».

تهران متهم است که برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بارها دست به آزمایش موشکی بالستیک زده است که از آنها می‌توان برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده کرد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در تیرماه سال ۹۴ و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

در همین زمینه، سنای آمریکا روز ۲۵ خرداد امسال با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» رأی داد.

این طرح، تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری این برنامه اعمال می‌کند. این طرح پس از تصویب در مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا به قانون تبدیل می‌شود.

پیش از اینکه چنین طرحی به قانون تبدیل شود، دولت دونالد ترامپ که از مخالفان سرسخت فعالیت‌های موشکی ایران است در اردیبهشت و تیرماه امسال چندین شخص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه موشکی ایران را در فهرست تحریم‌های خود گنجانده است.

پایگاه‌های آمریکا تا عمق ۱۰۰۰ کیلومتری خاک ایران

حسین آرین، کارشناس نظامی، درباره پایگاه‌های آمریکا تا عمق ۱۰۰۰ کیلومتری خاک ایران به رادیو فردا می‌گوید که مهمترین پایگاه‌های آمریکا در منطقه عبارتند از: پایگاه العدید در قطر (شاخه هوایی سنتکام و مسئول اجرای عملیات هوایی علیه داعش)، پایگاه الظفره در امارات، مرکز سنتکام و ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین و پایگاه لمونیر در جیبوتی (فرماندهی آفریقا).

وی می گوید که «اشاره جعفری به دور کردن پایگاه‌های آمریکایی تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران تاکید به توان موشکی ایران و برد این موشک‌هاست. سخنان جعفری و باقری هشداری است به مقام‌های آمریکایی که به پایگاه‌های شما حمله خواهد شد».

آقای آرین با اشاره به اینکه دولت دونالد ترامپ، پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، می‌گوید که واشینگتن در عین حال تحریم سپاه پاسداران و اضافه کردن نام این نیروی نظامی به فهرست گروه‌های تروریستی را در دست مطالعه دارد.

به گفته این کارشناس نظامی، «از نظر دولت ترامپ و مشاوران نزدیکش، سپاه با نیروی قدس فرقی ندارد و باید تحریم شود. تحریم سپاه موافقان و مخالفان زیادی در آمریکا دارد».

آقای آرین تاکید دارد که «سپاه و نیروی قدس بازیگران مهمی در عراق و سوریه‌اند و دیگر اینکه این سازمان نزدیک به ۴۰ در صد اقتصاد ایران را در دست دارد و ده‌ها و شاید صد‌ها شرکت را مستقیم و غیر مستقیم اداره می‌کند. اعمال تحریم علیه سپاه همه این شرکت‌ها را نیز شامل خواهد شد».

XS
SM
MD
LG