لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

هیلی از سیاست های آمریکا در قبال اسرائیل دفاع کرد


نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، دوشنبه ۱۴ اسفند درنشست ایپک، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، که در راستای منافع اسرائیل در ایالات متحده فعالیت می‌کند، سخنرانی کرد.

نیکی هیلی ضمن تمجید از اقدام دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل گفت، می تواند روزی را تصور کند که همه کشورهای جهان نیز چنین کاری خواهند کرد.

دونالد ترامپ پانزدهم آذر اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و اعلام کرد، سفارت آمریکا به این شهر منتقل خواهد شد. این در حالی است که مقام‌های آمریکا اخیرا گفته اند که سفارت ایالات متحده ۲۴ اردیبهشت از تل آویو به اورشلیم منتقل خواهد شد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: آمریکا، اورشلیم را پایتخت اسرائيل نکرد. آنچه ریيس جمهور ترامپ انجام داد اين بود که واقعيتي را به رسمیت شناخت که روسای جمهور پيشين آمريکا برای دوران طولانی آن را نادیده می گرفتند. اورشلیم پايتخت اسرائيل است. اين يک واقعيت است. دونالد ترامپ شهامت داشت این واقعیت را به رسمیت بشناسد؛ در حالی دیگران (این شهامت) را نداشتند.

وی در ادامه به موضوع امنیت در خارومیانه پرداخت.

نیکی هیلی گفت،اگر می خواهید درباره امنیت در خاورمیانه صحبت کنید، بهتر است در مورد ایران یا سوریه یا حزب الله، حماس، داعش یا قحطی در یمن حرف بزنید. دست کم ۱۰ مساله بزرگ در خاورمیانه وجود دارد که هیچ ربطی به اسرائیل ندارند.

سفیر آمریکا همچنین به ایران و سوریه هشدار داده است که در عرصه نظامی نخواهند توانست اسرائیل را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

رویکرد نهادهای سازمان ملل در قبال اسرائیل

نیکی هیلی در ادامه به اقدامات علیه اسرائیل در سازمان ملل اشاره کرد و گفت، اسرائیل در آژانس ها و نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. من مطلقا این که کسی مورد آزار و ادیت قرار گیرد را تحمل نخواهم کرد.

سفیر آمریکا ادامه داد: سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو، بدترین کارنامه را در تبعیض و اقدامات جانبدارانه علیه اسرائیل دارد که در اقدام رسوایی کوشید تا تاریخ را تغییر دهد و این برای دولت ترامپ قابل قبول نبود.

وی اضافه کرد که ۱۰ ماه پس از روی کار آمدن دولت (ترامپ) ایالات متحده از یونسکو خارج شد.

آمریکا تأکید کرده بود که دلیل خروجش از یونسکو، اعتراض به «سیاست یکجانبه این نهاد علیه اسرائیل» است.

شورای اجرایی یونسکو ماه اکتبر سال گذشته در قطعنامه‌ای از اسرائیل خواسته بود به «ماهیت تاریخی و میراث فرهنگی مسجدالاقصی که یک مکان اسلامی است» پایبندی نشان دهد.

یونسکو در ماه آوریل سال گذشته نیز آرامگاه پدران یهودیت در کرانه باختری را میراث تاریخی فلسطینی اعلام کرده بود.

اسرائیل از قطعنامه‌های یادشده شدیداً ابراز خشم کرده و آن را نشان «سیاست یک‌سویه یونسکو علیه اسرائیل و میراث تاریخی یهودیان» دانست؛ سفیر اسرائیل در یونسکو گفته بود که این نهاد «زیر نفوذ کشورهای عرب و نیروهای اهریمنی، بر اقدامات و باورهای تحریک‌آمیز علیه تاریخ ملت یهود مهر تأیید می‌زند.

با استفاده از گزارش وب سایت ایپک و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG